امریکا ؛از ناکامی در نشست شورای  امنیت تا سردرگمی در برجام
(last modified Sun, 07 Jan 2018 06:52:13 GMT )
جدی 17, 1396 11:22 Asia/Kabul
  •  امریکا ؛از ناکامی در نشست شورای  امنیت تا سردرگمی در برجام

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا  گفته است که  در حال رایزنی  با قانونگذاران آمریکایی در باره  برجام  و احتمال ایجاد تغییراتی در قوانین داخلی امریکا در این خصوص است . اما تیلرسون از چه تغییرات و یا به گفته خودش کدام اصلاحات در ارتباط با برجام سخن می گوید و این گفته او چه پیامی برای سایر طرف های برجام دارد .

ترامپ در روزهای آینده با تصمیم گیری های دشواری درباره توافق هسته‌ای برجام رو به رو است و بایستی درباره ماندن یا خروج آمریکا از این توافق تصمیم‌گیری کند. 

 تیلرسون  روز شنبه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «رئیس‌جمهور این توافق را یا اصلاح خواهد کرد و یا از آن خارج خواهد شد. ما درگیر فرایند تلاش برای عمل به وعده اصلاح آن هستیم

تیلرسون همچنین گفت ،در صورتی که شواهدی مبنی بر تلاش کنگره برای اصلاح برجام مشاهده کند، احتمالاً در روز 12 ژانویه، معافیت‌های تحریمی را برای ایران امضا خواهد کرد. 

یکی از گزینه‌هایی که قانونگذاران آمریکایی برای جلب حمایت کاخ سفید درباره آن بحث کرده‌اند حذف این الزام است که ترامپ هر سه ماه یکبار پایبندی ایران به برجام را به کنگره گزارش بدهد.دولت امریکا  طبق قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به برجام را تأیید کند.  رئیس‌ جمهوری آمریکا، اما در  اکتبر 2017، در گزارش دوره‌ای خود پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد و به کنگره 60 روز فرصت داد تا تصمیم نهایی در خصوص برجام را اعلام کند.کنگره ولی در این بازه زمانی نتوانست به آن پاسخ دهد .

اکنون فضای  کنگره در خصوص برجام  خیلی به نفع ترامپ نیست . ترامپ در سناریوی بحران سازی علیه ایران در نشست روز جمعه شورای  امنیت تصور می کرد که  به یک اجماع قابل اعتنا برای محکوم کردن ایران در سطح شورای امنیت دست  خواهد یافت و روی نتیجه این نشست بعنوان یک برگ برنده حساب کرده بود ؛اما  نه فقط روسیه و چین به محکومیت ایران رأی ندادند بلکه متحدان نزدیک امریکا یعنی انگلیس و فرانسه نیزاز این بازی سیاسی امریکا فاصله گرفتند .سایر اعضای شورای امنیت هم روی خوشی به امریکا نشان ندادند  .

سید علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با نامه نیوز اظهار کرد : "اساسی‌ترین هدف ترامپ این بود که  طرح نقض حقوق بشر توسط ایران را در شورای امنیت به تصویب برساند و به استناد به همین موضوع، زمینه  را برای نقض برجام مهیا کند. "

شکست این طرح برای امریکا ضربه بزرگی بود. تا جایی که وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه اش گفت: «ما از اینکه اتحادیه اروپا موضع قاطعانه‌ای برای حمایت از صداهای خواستار اصلاح در ایران نگرفته، متأسفیم.» 

اکنون ترامپ تا سیزدهم ژانویه باید تکلیف برجام را مشخص ‌کند و این تصمیم‌ گیری، آسان نیست . اگر ترامپ بخواهد یک‌جانبه دست به چنین اقدامی بزند، روابطش با متحدین اروپایی به هم خواهد ریخت و یک گسلی بین آمریکا از یک طرف و در چین و روسیه از طرف دیگر به‌وجود خواهد آمد.

«ولادیمیر جباروف»  قائم مقام کمیته بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه "سنا"  در این خصوص  گفته است ، شرکای غربی کاخ سفید  باید به آمریکا درباره  پایبند نبودن و یا ایجاد تغییرات در مفاد توافق هسته‌ای با ایران هشدار دهند.

اما  ترامپ در یکسال گذشته ازریاست جمهوری  اش نشان داده  که سیگنال ها  و هشدار ها را غالبا با تاخیردریافت کرده است .تاخیر دردریافت هشدارها در باره برجام  اما  برای دولت پر حاشیه ترامپ  می تواند بسیار پر هزینه باشد  .