تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان مردم نسبت به روندهای دمکراتیک بی باور می کند
(last modified 1396-10-18T12:12:32+00:00 )
جدی 18, 1396 16:42 Asia/Kabul

تاخیر مجدد در برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان مردم را بیش از پیش نسبت به روندهای دمکراتیک در این کشور بی باور می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: تاخیر مجدد در برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان مردم را بیش از پیش نسبت به روندهای دمکراتیک در این کشور بی باور می کند.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اصلاحات لازم در سیستم انتخاباتی افغانستان انجام نشده ضمن اینکه ناامنی ها هم بر مشکلات در این عرصه افزوده است.

وی افزود: حکومت وحدت ملی افغانستان در توافقنامه تشکیل این حکومت تعهداتی داشت مبنی بر اینکه نظام انتخاباتی اصلاح و کمیسیون های انتخاباتی، حوزه ها و مراکز انتخاباتی تعیین شوند اما تاکنون این کارها انجام نشده است.

به گفته این کارشناس سیاسی این در حالی است که زمان اندکی به زمان اعلام شده برای برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان از سوی دولت (تابستان سال آینده) باقی مانده و دخالت زورمندان هم در گزینش اعضا و مسوولان کمیسیون های انتخاباتی دیده می شود و حتی ارگ ریاست جمهوری در این زمینه دخالت می کند.

سیحون عنوان کرد: ناامنی ها هم در افغانستان گسترش پیدا کرده و نگرانی هایی را در رابطه با برگزاری انتخابات بوجود آورده و این نگرانی در پارلمان، شوراهای ولایتی و جوامع مدنی دیده می شود، حکومت افغانستان نه تنها نتوانسته طی سال های گذشته امنیت را تامین کند بلکه با تاخیر در عملیات لازم علیه مخالفان مسلح، زمینه های گسترش ناامنی ها را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: گروه طالبان در حال حاضر به مراتب مناطق بیشتری را نسبت به زمان انتخابات گذشته در اختیار دارد که این مساله روند انتخابات را با مشکل مواجه می کند و با شرایط فعلی امکان برگزاری انتخابات در سال آینده، در برخی مناطق دوردست وجود ندارد.

این کارشناس افغان گفت: ناامنی ها به هر حال تهدید جدی بر سر راه برگزاری انتخابات پارلمانی است و مخالفان مسلح دولت افغانستان هم به دلیل اینکه این دولت تحت حمایت خارجی ها قرار دارد، با برگزاری انتخابات مخالفند و ممکن است حتی رای دهندگان را مورد تهدید قرار دهند و به آن ها آسیب برسانند.

سیحون اظهار کرد که از سوی دیگر تقلب و تخلفاتی که در انتخابات گذشته انجام شد مردم را نسبت به اشتراک در انتخابات بی انگیزه کرده و بسیاری از مردم علاقه چندانی به شرکت در انتخابات ندارند.

وی اضافه کرد: با توجه به همه مشکلات موجود و بی اعتمادی مردم نسبت به برنامه انتخابات، تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی به تمرین روندهای دمکراتیک صدمه وارد می کند و مردم بیش از پیش نسبت به آن بی باور می شوند.

 

کلیدواژه