اظهارات گیلانی در مورد وجود لانه های تروریزم در افغانستان تکرار گفته های پاکستانی ها است
(last modified 1396-10-18T13:42:20+00:00 )
جدی 18, 1396 18:12 Asia/Kabul
  • اظهارات گیلانی در مورد وجود لانه های تروریزم در افغانستان تکرار گفته های پاکستانی ها است

اظهارات رئیس حزب محاذ ملی افغانستان در مورد حضور رهبران طالبان و وجود لانه های تروریزم در افغانستان به نوعی تکرار اظهارات پاکستانی ها است

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: اظهارات رئیس حزب محاذ ملی افغانستان در مورد حضور رهبران طالبان و وجود لانه های تروریزم در افغانستان به نوعی تکرار اظهارات پاکستانی ها است.

اسدالله ولوالجی در گقت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تعدادی از اعضای رهبری طالبان در افغانستان حضور دارند و زندگی می کنند. اما آن ها کسانی هستند که از سال ها پیش بصورت مسالمت آمیز در این کشور هستند و با سران دولت هم در تماس می باشند بنابراین خطری از ناحیه آن ها متوجه کسی نیست. در حالیکه رهبران اصلی و فعال طالبان در پاکستان حضور دارند.

وی افزود: اینکه حامد گیلانی رئیس حزب محاذ ملی افغانستان گفته سران طالبان در افغانستان هستند و دولت افغانستان می تواند با آن ها گفت و گو کند چیزی است که معمولاً از زبان پاکستانی ها شنیده می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی، پاکستانی ها همواره خلاف واقع اظهار می دارند که رهبران طالبان و تروریست ها در افغانستان بسر می برند و این کشور به پایگاه تروریست ها تبدیل شده است، اگر از اظهارات آقای گیلانی هم چنین برداشتی شود قطعاً مطابق منافع ملی افغانستان نیست.

ولوالجی عنوان کرد: بارها مشاهده شده که رهبران طالبان در پاکستان حضور داشته اند و تعدادی از آن ها در اثر عملیات نظامی در آن کشور کشته شده اند که نشان دهنده حضور و فعالیت این گروه در آن کشور است. اگر پاکستانی ها آنگونه که ادعا می کنند به فکر کمک به دولت افغانستان و فراهم کردن شرایط مذاکره بین این دولت و طالبان باشند مثبت است اما تجارب گذشته بیانگر چیز دیگری است.

گفتنی است که تعدادی از اعضای پارلمان افغانستان در واکنش به اظهارات حامد گیلانی؛ رئیس حزب محاذ ملی مبنی بر وجود مراکز تروریستی در کشور، آن را خلاف منافع ملی خوانده و تاکید کرده اند که وی باید از صحبت‌های غیر مسوولانه خودداری کند.
گیلانی روز گذشته در یک اجتماع صدها نفری گفته بود که مراکز و لانه‌های تروریزم در پاکستان نه؛ بلکه در افغانستان، قرار دارند.

 

کلیدواژه