جدی 20, 1396 18:11 Asia/Kabul

روابط پاکستان و امریکا هیچ گاه واقعاً خوب نبوده و اکنون که فاصله بیشتر شده به نفع پاکستان تمام خواهد شد

معاون موسسه فرهنگی-مذهبی "عوامی تحریک" پاکستان تاکید کرد: روابط پاکستان و امریکا هیچ گاه واقعاً خوب نبوده و اکنون که فاصله بیشتر شده به نفع پاکستان تمام خواهد شد.

مرتضی پویا در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با تعلیق همکاری های نظامی و اطلاعاتی پاکستان و امریکا اظهار داشت: حتی زمانی که روابط امریکا و پاکستان به ظاهر خوب بود، امریکایی ها نظر مثبتی نسبت به پاکستانی ها نداشتند. همواره روابط امریکا با پاکستان سرد و توأم با دورویی بوده و به نوعی بازی می کرده، پاکستان هم بالاجبار روابط خود را با آن کشور ادامه می داد.

گفتنی است: وزیر دفاع پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد اسلام آباد در اعتراض به اتهامات جدید رئیس جمهوری امریکا علیه پاکستان، همکاری نظامی و اطلاعاتی خود را با واشنگتن به حال تعلیق درآورده است.

خرم دستگیر خان تاکید کرد: دونالد ترامپ: رئیس جمهور امریکا با طرح اتهامات واهی علیه اسلام آباد به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست هایش در افغانستان است. ترامپ در نخستین پیام توییتری خود در سال 2018،  بار دیگر پاکستان را به پناه دادن به تروریست‌ها متهم و اعلام کرد واشنگتن کمک‌های مالی اش به اسلام‌آباد را قطع خواهد کرد.   

به گفته پویا بصورت کلی روابط دو کشور هیچ گاه خوب نبوده، نه حتی در زمان ضیاءالحق و نه بعد از آن بنابراین پاکستان هیچ گاه به امریکا تکیه نکرده و همواره در تلاش برای یافتن دوستان جدیدی بوده است.

وی افزود: یکی از دوستان نزدیک پاکستان که همواره روابط خوبی با آن برقرار بوده کشور چین است و به اثبات رسیده که بدون همکاری امریکا هم می شود کار کرد. اکنون صاحبنظران پاکستانی به این نتیجه رسیده اند که امریکا هیچ چیزی به پاکستان نمی داده و فقط این کشور را تحت فشار قرار می داده و اگر روابط دو کشور قطع شود در حقیقت پاکستان آزاد می شود.

این صاحبنظر پاکستانی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال فشار امریکا بر پاکستان به خاطر حمایتش از تروریست ها و اعزام آن ها به افغانستان، تاثیری بر روابط پاکستان و افغانستان خواهد داشت یا خیر، گفت: پاکستان نظرش این بوده که روابط خوبی با افغانستان داشته باشد و ضرور هم نبوده که امریکا خود را وارد قضایای افغانستان کند زیرا هیچ کس به آن کشور اعتماد ندارد.

وی با بیان اینکه بصورت کلی امریکا نیت امریکا نسبت به هیچ کشور مسلمانی خوب نبوده عنوان کرد: این امریکا بوده که باعث ایجاد تنش ها و اختلافات بین پاکستان و افغانستان شده در حالیکه این دو کشور روابط خوبی باهم داشته اند.

 

کلیدواژه