جدی 21, 1396 17:04 Asia/Kabul
  • همکاری ایران و هند در بندر چابهار؛ دروازه ملت‌ها

همایش همکاری‌های تجاری ایران و هند در دهلی‌نو با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. توسعه ترانزیت و حمل و نقل و توسعه بندر راهبردی چابهار از موضوعات مهم مطرح شده در این همایش بود.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران روز چهارشنبه در همایش همکاری‌های تجاری تهران و دهلی‌نو، گفت: درسال 2018 به گسترش تجارت در کریدورهای مختلف مانند «شمال به جنوب» و «جنوب به غرب» و «شرق به غرب» بیشتر توجه خواهد شد. آخوندی تصریح کرد: توسعه این کرویدورها و تلاش کشورهای ذینفع در منطقه، دسترسی کشورهای مختلف ازجمله هند به روسیه و کشورهای اروپایی و دیگر کشورها آسانتر و کوتاه‌تر خواهد شد. دراین میان؛ توسعه بندر راهبردی چابهار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بندر چابهار در جنوب شرق ایران، پل ارتباطی بین مردم کشورهای منطقه است و به همین سبب، بندر چابهار «دروازه ملت‌ها» نام‌گذاری شده است و نفع منطقه‌ای دارد. توسعه بندر چابهار نه فقط برای ایران، هند و افغانستان، بلکه برای دیگر کشورهای منطقه ازجمله روسیه، منافع اقتصادی خواهد داشت.

پروژه توسعه بندر چابهار، کاری مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و هند است و دو کشور برای به کارگیری همه توان آن، توافقنامه امضاء کردند. درهمین چارچوب؛ برای توسعه فاز نخست بندر چابهار، هند نقش مهمی ایفاء می‌کند. هند باهدف تنوع‌بخشی به روابط تجاری خود در پروژه چابهار سرمایه‌گذاری کرده است. براساس توافقنامه امضاء شده درسال گذشته، هند در توسعه فاز نخست بندر چابهار، اداره دو اسکله این بندر را با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری و نیز درآمد 23 میلیون دلاری به مدت 10 سال بر عهده خواهد داشت.

بندر چابهار به‌عنوان کریدور حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هند، دارای کاربردی چند منظوره است و علاوه بر حمل و نقل کالا، جابه‌جایی مسافر بین سه کشور را هم مدنظر دارد. بندر چابهار قرار است تا پایان سال 2018 عملیاتی شود. ایران، هند و افغانستان، سیاست مشترکی را با توسعه بندر چابهار پیگیری می‌کنند و آن هم توسعه یکپارچه زیرساخت‌های ارتباطی باهدف ادغام اقتصادهای خود و درنهایت دسترسی به بازارهای متنوع منطقه‌ای است.

درهمین زمینه؛ «یتین گادکاری» Nitin Gadkari وزیر حمل و نقل، بزرگراه‌ها وکشتیرانی هند روز چهارشنبه در دهلی‌نو، پروژه چابهار را مهمترین طرح اقتصادی درحال اجرای این کشور با ایران دانست و گفت: «پروژه چابهار می‌تواند برای ایران و هند، طرحی بُرد- بُرد باشد و به همین سبب، هند از این پروژه حمایت می‌کند و آن را تکمیل خواهد کرد.» 

بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر چندمنظوره به‌عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی و مستقل مشترک المنافع مورد توجه «ترانزیتی» و «ترانشیپی» قرار دارد. هدف از انجام فرآیند ترانشیپی، ارسال مجدد کانتینرهای وارد شده به بنادر دیگر کانتینری در ایران یا بنادر دیگر جهان است. این کار با هدف افزایش سرعت حمل و نقل و جابه‌جایی کانتینر بین بنادر جهان انجام می‌پذیرد. علاوه بر بعد منطقه‌ای اهمیت بندر چابهار، توسعه اقتصادی و رشد استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران، درسایه توسعه بندر چابهار درهمکای مشترک با هند مدنظر است. هند پس از 10 سال همه امکاناتی که در توسعه بندر چابهار فراهم و ایجاد کرده است را در اختیار ایران قرار خواهد داد و در کنار این کار، دولت هند متعهد به ایجاد منطقه تجارت آزاد در اطراف بندر چابهار شده است. 

کلیدواژه