جدی 22, 1396 12:23 Asia/Kabul

کاخ سفید در حالی که  این روزها همه تمرکز خود را بر استراتژی  به چالش کشاندن برجام   قرار داده است ؛سعی دارد  ایران را درعرصه  مسایل منطقه ای و موضوع حقوق بشر نیز با چالش مواجه سازد .  

ترامپ روز پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود بار دیگر  ایران را به اقدامات بی ثبات کننده  متهم کرد .کاخ سفید هم در بیانیه ای با متهم کردن ایران به آنچه نقض گسترده حقوق شهروندی نامید ؛ اعلام کرد  ؛ دولت امریکا در این زمینه  سکوت نخواهد کرد .

«سارا سندرز» Sarah Sanders همچنین  با تاکید بر اینکه ترامپ معتقد است برجام نواقص زیادی دارد افزود دولت آمریکا با کنگره و همپیمانانش کار می کند تا بتواند این نقص ها را برطرف کند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا هم گفته است که انتظار دارد  تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شوند.

کاخ سفید از سه ماه قبل درقالب استراتژی که بر اساس ادعاهای خصمانه و همیشگی واشنگتن علیه تهران تدوین شد، مجموعه ای از  اقدامات  را ورای  آنچه که تهدید هسته‌ای عنوان شده، در دستور کار قرار داده است .

تخریب  برجام ؛ ادعا سازی های موهوم حول محور مسایل حقوق بشر  و تهدید سازی از توان دفاع موشکی ایران؛ سه رکن اصلی استراتژی امریکا در باره ایران را تشکیل می دهد  . 

دولت ترامپ اما  اشتباهات  زیادی را در این استراتژی مرتکب شد  .  رییس جمهوری امریکا با اقدامات  نا بخردانه اش اکنون واشنگتن رابا چالش های سختی مواجه کرده است  . ترامپ آشکارا تلاش می کند  هر آنچه را که برجام درصدد بود به "صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی" منجر شود ؛از بین ببرد. رییس جمهوری امریکا در مناسباتش با  جامعه بین الملل نیز با  نقض مکرر تعهدات بین المللی  این کشور نظیر خروج از معاهده آب و هوایی  و کارشکنی در اجرای برجام، ضعف های بیشتری از بدعهدی امریکا نسبت به تعهدات بین المللی را آشکار کرد وروابط امریکا با روسیه ؛چین و اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است  .

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پس از نشست روز پنجشنبه خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان وبریتانیا دربروکسل در توییتر نوشت : "....سه کشور اروپایی (فرانسه، بریتانیا و آلمان) و اتحادیه اروپا به خوبی آگاهند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل به آن است."

ترامپ  همچنین  در حالی که امریکا، بزرگترین ناقض حقوق بشر است مرتکب  اقدامات شرورانه ای در حمایت از رژیم های کودک کش شد  و با رژیم  سرکوبگر و متجاوز عربستان که  انرا به گاوی شیرده تشبیه کرده است ؛ ائتلاف مبارزه با تروریسم تشکیل داد تا صدها میلیارد دلار قرار داد فروش سلاح را به امضا برساند .رییس جمهوری امریکا  برای رسیدن به اهداف شیطانی خود  همچنین  مثلث همکاری امریکا، اسراییل و عربستان  رابرای سازماندهی اقدامات براندازانه در ایران تشکیل داد .

این رفتار ها  از دید گاه جامعه بین الملل قابل تحمل نیست و امریکا  نمی تواند برای همیشه هر انچه را که خود می خواهد به دیگران تحمیل کند.