رد پذیرش خواسته های امریکا باعث بروز تنش ها بین واشنگتن و اسلام آباد شده است
(last modified Sat, 13 Jan 2018 10:18:59 GMT )
جدی 23, 1396 14:48 Asia/Kabul

رد پذیرش بدون چون و چرای خواسته های امریکا در خصوص مسایل منطقه از سوی پاکستان باعث بروز تنش ها و افزایش آن بین واشنگتن و اسلام آباد شده است

استاد دانشگاه در کابل گفت: رد پذیرش بدون چون و چرای خواسته های امریکا در خصوص مسایل منطقه از سوی پاکستان باعث بروز تنش ها و افزایش آن بین واشنگتن و اسلام آباد شده است.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا به دنبال آن است که پاکستان در رویکرد سیاست خارجی خود تغییر ایجاد کند و پیروی بدون چون چرایی از سیاست خارجی امریکا در تحولات منطقه از جمله تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر مسایلی که در سال های اخیر بین پاکستان و عربستان سعودی بوجود آمده نیز از عوامل تغییر در رویکرد سیاست خارجی امریکا نسبت به پاکستان است. پاکستانی ها از ائتلاف نمایشی ضد تروریزمی که ریاض در منطقه طراحی کرده اگرچه ظاهراً حمایت کرد اما در عمل هیچ گاه به آن نپیوست.

این کارشناس افغان تصریح کرد: امریکایی ها انتظار داشتند که پاکستان در جبهه ضد ایرانی با ریاض همکاری داشته باشد و اهداف سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه از این طریق دنبال شود اما پاکستان همکاری با عربستان سعودی را در این زمینه رد کرد و به نظر می رسد یکی از دلایل افزایش تنش ها میان امریکا و پاکستان همین مساله بوده است.

به گفته نظری از سوی دیگر سیاست تمایل به هندی که امریکایی ها در پیش گرفته اند نیز باعث عصبانیت پاکستانی ها شده و مناسبات خود را با چین و روسیه گسترش داده اند. این مسایل باعث شده که امریکایی ها پاکستانی ها را متهم به حمایت از تروریزم کنند و این در حالی است که طی یک و نیم دهه گذشته امریکایی ها از عینک پاکستان به تحولات افغانستان نگاه می کردند.

وی با اشاره به این مساله که باراک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا جنگ افغانستان را پایان یافته اعلام کرده بود و دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی امریکا هم مخالف حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بود در حالی که به تازگی خواستار ادامه این حضور شده، عنوان کرد: دونالد ترامپ سیاست خارجی امریکا را اقتصاد محور تعریف کرده در عین حال به دنبال اهداف نظامی هم می باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: هدف ترامپ این است که هم حضور نظامی در افغانستان داشته باشد و هم هزینه های کمتری را بر امریکا تحمیل کند، امریکا همچنان نگران از دست دادن هژمونی خود در منطقه بخصوص در آسیا است و با توجه به خیزش چین و هند در منطقه و آسیایی شدن قدرت روز به روز به این نگرانی امریکا افزوده می شود.

نظری گفت: از اینرو امریکا درصدد آن است که از هر ابزاری ولو حمایت از گروه های تروریستی برای ناامن کردن اطراف چین و روسیه استفاده کند و جلو هژمون گرایی چین را بگیرد از این منظر ادامه حضور امریکا در افغانستان اهمیت پیدا می کند.

وی اضافه کرد: به همین خاطر هرچند نگاه ترامپ به سیاست منطقه یک نگاه اقتصادی است اما چون منافع استراتژیک و بلندمدت امریکا ممکن است با چالش مواجه شود می خواهد در افغانستان حضور داشته باشد و از این طریق توان رقابت روسیه و چین را در سال های آینده در برابر خود کاهش دهد.

 

کلیدواژه