نشست ترکیه نمی تواند نتایج مثبتی داشته باشد و به صلح در افغانستان منجر شود
(last modified 1396-10-25T08:29:04+00:00 )
جدی 25, 1396 12:59 Asia/Kabul

نشست چهارجانبه در ترکیه پیرامون صلح افغانستان به دلیل غیاب نمایندگان جناح اصلی طالبان نمی تواند نتایج مثبتی داشته باشد و به صلح در افغانستان منجر شود

کارشناس و روزنامه نگار افغان گفت: نشست چهارجانبه در ترکیه پیرامون صلح افغانستان به دلیل غیاب نمایندگان جناح اصلی طالبان نمی تواند نتایج مثبتی داشته باشد و به صلح در افغانستان منجر شود.

اسدالله وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست چهارجانبه مذاکرات صلح افغانستان با حضور نمایندگانی از گروه طالبان در ترکیه اظهار داشت: تنها نمایندگانی از گروه کوچک ملا رسول در این نشست حضور داشته اند که نفوذ چندانی هم ندارد.

در نشست چهارجانبه که گفته می شود ادامه نشست عمان است، نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، نمایندگان حزب اسلامی حکمتیار و شورای عالی صلح افغانستان حضور داشتند و درباره راههای رسیدن به صلح در افغانستان مذاکره کردند.

به گفته وحیدی افرادی از گروه طالبان به رهبری ملا رسول که بخش کوچکی از طالبان هستند و در بخش کوچکی از افغانستان حضور دارند، در نشست حضور داشته اند، این گروه قبلاً هم بارها اعلام کرده که حاضر به گفت و گو با دولت افغانستان است و گزارش هایی هم وجود دارد که سران این گروه با مقامات افغان در تماس هستند.

وی افزود: نمایندگان حزب اسلامی هم که به برنامه صلح پیوسته، در نشست حضور دارند و گفته شده یکی از نمایندگان طالبان اصلی که رهبری آن را ملا هبت الله به عهده دارد به نام رحمت الله وردک نیز حضور داشته اما او در زمان حکومت طالبان یک کارمند ساده در بانک مرکزی بود و نقش مهمی نداشت و گفته می شود مدت طولانی است که با طالبان رابطه خاصی ندارد و در دبی کار می کند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: به نظر نمی رسد که او واقعاً به نمایندگی از طالبان در جلسه حضور یافته باشد چنانکه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان هم گفته که از این گروه نماینده ای در نشست ترکیه حضور ندارد بنابراین نمی توان به نتیجه این نشست چندان امیدوار بود و حتی می تواند در برنامه صلح مشکل ایجاد کند.

وحیدی با اشاره به برخی خبرها مبنی بر اینکه مولوی عبدالروف از مقامات پیشین طالبان که در نشست حضور داشته، گفته که به زودی مقامات دیگری از طالبان هم وارد گفت و گو می شوند اظهار کرد: او جزء گروه ملا رسول است و این گروه کوچک هم اگر به برنامه صلح بپیوندد ممکن است نتایج خوبی داشته باشد اما این امکان هم وجود دارد که مانند پیوستن گلبدین حکمتیار به برنامه صلح هیچ تاثیری در صلح و امنیت نداشته باشد.

وی اضافه کرد: با این اوصاف این گروه ارتباطاتی با مقامات افغان دارد و حتی گفته می شود که ملا عبدالمنان نیازی معاون ملا رسول در کابل دفتر دارد و با مقامات افغان در ارتباط است، به هر صورت ممکن است که گروه ملا رسول به برنامه صلح بپیوندد اما از گروه ملا هبت الله کسی در جلسه حضور ندارد و به نظر هم نمی رسد که آن ها تمایلی به صلح داشته باشند.

 

کلیدواژه