آزادی افراد حزب اسلامی حکمتیار از زندان جنگ در افغانستان را پیچیده تر می کند
(last modified 1396-10-26T07:06:56+00:00 )
جدی 26, 1396 11:36 Asia/Kabul

آزادسازی افراد منتسب به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که به اتهام فعالیت های تروریستی زندانی بودند آینده جنگ در افغانستان را پیچیده تر خواهد کرد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: آزادسازی افراد منتسب به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که به اتهام فعالیت های تروریستی زندانی بودند آینده جنگ در افغانستان را پیچیده تر خواهد کرد. 

فرید امیری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به روند آزادی گروهی افراد منتسب به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار گفت: ادعاهایی وجود دارد که افراد آزاد شده کسانی بوده اند که از این حزب جدا شده و به گروه های طالبان و القاعده پیوسته بودند به هر صورت آزادی آنان به نفع امنیت نیست.

وی افزود: پس از آنکه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به برنامه صلح این کشور پیوست انتظار می رفت که وی کمک کننده به برنامه صلح باشد و امیدهایی در مورد کنار گذاشتن جنگ از سوی برخی مخالفین مسلح که تحت رهبری وی فعالیت های هراس افکنانه داشتند، بوجود آمده بود، اما برخی کارشناسان معتقد بودند که حکمتیار هیچ تاثیرگذاری مثبتی در امر صلح نخواهد داشت و از او به عنوان یک مهره سوخته یاد می کردند، روزنامه های پاکستانی هم در آن زمان حکمتیار را به عنوان یک گرگ بی دندان خطاب کردند.

به گفته این کارشناس افغان حکومت افغانستان باج زیادی به حکمتیار داد و به تازگی شاهد روند آزاد سازی گروهی اعضای حزب اسلامی هم هستیم که به اتهام فعالیت های تروریستی در زندان بسر می بردند هرچند گفته می شود آن ها به گروه های طالبان و القاعده پیوسته بودند.

امیری در رابطه با اظهاراتی که گلبدین حکمتیار در مورد تاثیرگذاری بر انتخابات آینده مطرح کرده هم گفت: به نظر می رسد انتخابات آینده چندان شفاف نباشد چون اراده جدی از سوی دولت برای برگزاری انتخابات وجود ندارد به هر صورت آقای حکمتیار یا حزبش هم به تنهایی نمی تواند روی جریان انتخابات تاثیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: جریان های دیگری هم در افغانستان حضور دارند که مردم با آن ها هستند و از حمایت گسترده مردمی برخوردارند، عطا محمد نور از حزب جمعیت هم اعلام کرده که در انتخابات آینده ریاست جمهوری یا نامزد خواهد بود و یا با یک نامزد قوی همکاری خواهد کرد ضمن اینکه نقش عبدالرشید دوستم و محمد محقق را هم نمی توان نادیده گرفت. حکمتیار حتی نمی تواند کارآمدی مثبتی با محمد اشرف غنی داشته باشد زیرا حتی همراهان آقای غنی هم اکنون به رقیبانش تبدیل شده اند.

امیری اضافه کرد: اگر حکمتیار به تنهایی هم وارد کارزار انتخابات شود چون مردم گذشته تلخ خود که بیشتر آن را از سوی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار متحمل شدند، به یاد دارند به او رای نخواهند داد و قشر جوان هم که بیشتر رای دهندگان را تشکیل می دهند وی را به عنوان یک رهبر سیاسی نخواهند پذیرفت.

 

کلیدواژه