جدی 27, 1396 13:30 Asia/Kabul
  • جنگ آل سعود علیه شهروندان شیعه عربستان

دستگاه امنیتی عربستان سعودی شب گذشته (سه شنبه شب) با تروریست خواندن «عبدالله میرزا القلاف»، شهروند شیعه استان قطیف در شرق این کشور، اعلام کرد که وی در عملیات امنیتی کشته شده است.

حکومت سعودی رفتار جنون آمیزی علیه شیعیان این کشور در پیش گرفته است.

دست کم 10درصد از جمعیت بیش از 30 میلیونی عربستان را شیعیان تشکیل می دهند.

با این حال، شیعیان هیچگاه شهروندی برابر با اهل سنت عربستان در نظر گرفته نشده و همواره شهروندانی درجه دوم محسوب شدند. به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، این وضعیت را وخیم تر کرده است.

بن سلمان که به شکل جنون آمیزی از روند صعودی قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران هراس دارد، حتی به شهروندان شیعه خود نیز برچسب «جاسوسی» برای ایران می زند و با این توجیه این اقلیت 10 درصدی عربستان را به شدیدترین شکل سرکوب می کند.

محمد بن سلمان با بهانه بهبود کیفیت زندگی در مناطق شرقی این کشور که عمدتاً شیعه نشین هستند، درصدد تخریب ساختار شهری در این مناطق برآمده است. تخریب منازل سبب انتقال اجباری شهروندان عربستانی در مناطق شرقی از جمله در استان قطیف شده است. «سباستین سونز»، کارشناس خاورمیانه در شورای روابط خارجی آلمان با بیان اینکه شک دارد که ریاض واقعاً می خواهد اقداماتی برای بهبود زیرساخت ها در جهت پیشرفت زندگی شهروندان انجام دهد، معتقد است که «این بیشتر شبیه پروژه انتقال به نظر می رسد. آنها سعی دارند که اقلیت شیعه را در این منطقه از بین ببرند و فرهنگ آنها را تخریب و نابود کنند.»

مقاومت برخی از شهروندان در مقابل سیاست تخریب منازل مسکونی آنها و از بین بردن ساختار شهری در مناطق شرقی سبب درگیری نیروهای امنیتی با این شهروندان شده که این درگیری ها کشته و زخمی هایی نیز داشته که کشته شدن «عبدالله میرزا القلاف» از جمله این موارد است. حکومت سعودی با برچسب «تروریسم» سعی دارد کشته شدن و بازداشت این شهروندان را توجیه کند، اما نه تنها هیچ تعریفی از فعالیت‏های تروریستی در عربستان وجود ندارد بلکه آل سعود از همین خلاء مفهومی و مصداقی بهره می گیرد و هر نوع مخالفت با حکومت و دفاع شهروندان از حقوق اولیه خود را مصداق تروریسم عنوان می کند. هدف اصلی عربستان از شیعه ستیزی در مناطق شرقی، تخریب سمبل های هویتی مذهبی و فرهنگی و همچنین تغییر بافت جمعیتی این مناطق از طریق انتقال اجباری جمعیت به مناطق دیگر و بازسازی ساختار شهری و جمعیتی با توجیه اصلاحات و بهبود کیفیت زندگی است. در همین راستا، «ندرو هاموند»، نویسنده کتاب «اتوپیای اسلامی: توهم اصلاحات در عربستان سعودی» و محقق دانشگاه آکسفورد معتقد است که «تروریسم خواندن اقلیت شیعه، بدترین حالتی است که علیه این شهروندان وجود دارد و این اعتقاد نتیجه مستقیم تبلیغات عربستان سعودی در نفرت پراکنی درباره شیعیان است که با حمایت وهابیت انجام می شود.»

مجموعه فعالیت هایی که حکومت سعودی علیه شهروندان خود انجام می دهد، سبب شد که فعالان حقوق بشری معتقد هستند سعودی ها جنگی را علیه مردم خود آغاز کرده اند که شیعیان در محور مرکزی این جنگ قرار دارند.