جدی 28, 1396 11:31 Asia/Kabul
  • حمایت دبیر کل سازمان ملل از برجام

دبیر کل بزرگترین نهاد بین المللی، از ادامه توافق هسته ای ایران - برجام - حمایت کرد.

آنتونیوگوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای به مناسبات دومین سال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرد؛ موضوعات غیر مرتبط با برجام نباید به این توافقنامه بین المللی لطمه بزند.

این اظهارات دبیر کل سازمان ملل پس از سخنان تهدید آمیز دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا مهم تلقی شده است. ترامپ چند روز پیش ضمن تمدید تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران، برای باقی ماندن در برجام چهار شرط تعیین کرد. وی همچنین هشدار داد اگر این چهارشرط محقق نشود، 120 روز دیگر با خودداری از تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران، از توافق برجام خارج خواهد شد. 

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رییس جمهوری فرانسه و مقامات ارشد روسیه و چین قویا با موضع جدید رییس جمهوری امریکا در قبال توافق برجام مخالفت کرده اند. این سند در حقیقت بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و نقض آن، نقض قطعنامه شورای امنیت قلمداد می شود. ضمن این که آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد صاحب صلاحیت برای اظهار نظر در صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای کشورهای عضو پیمان منع اشاعه اتمی - ان پی تی - تاکنون 10 بار پایبندی کامل و دقیق ایران به تعهدات برجامی را مورد تائید قرار داده است. 

با این حال، در ادامه سیاست ها خصمانه دولت امریکا و نقض توافقات بین المللی از جانب دونالد ترامپ، کاخ سفید هشدار داده است که 120 روز دیگر توافق حاصل آمده از دو سال مذاکره گروه 1+5 با ایران خارج خواهد شد، مگر اینکه شرایط ترامپ محقق شود. این در حالی است هم اکنون ایران داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می کند و اجرای برجام، هرگونه نگرانی از انحراف در برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران را منتفی ساخته است. از این رو، سه شرط از چهار شرط تعیین شده از سوی ترامپ، در حال حاضر ضرورت خود را از دست داده است. با این حال، دولت امریکا در تلاش است با تهدید و ارعاب کنگره این کشور و همچنین کشورهای مذاکره کننده با تهران، آنان را به پیوند زدن میان برنامه های هسته ای و موشکی ایران وادار نماید. در حالی که ایران، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و دبیر کل سازمان ملل بارها اعلام کرده اند این دو موضوع با یکدیگر ارتباطی  ندارند و توافق برجام بی کم و کاست باید ادامه یابد. 

بن کاردین، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای امریکا می گوید: ضرب الاجل دونالد ترامپ، هر گونه مذاکره درباره برجام را دشوارتر کرده است.

این موضوع سبب شد است تا هم صدایی علیه تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از برجام در سراسر جهان، از جمله از زبان دبیر کل سازمان ملل، شنیده شود.     

کلیدواژه