مشکلات داخلی آلمان و تحت تاثیر قرار گرفتن تعهدش برای حمایت از مهاجرین
(last modified 1396-10-30T12:55:04+00:00 )
جدی 30, 1396 17:25 Asia/Kabul

آلمان از یکسو با مشکلات داخلی زیادی روبرو است و از سوی دیگر نسبت به مهاجرین احساس تعهد می کند از همین رو تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ کرده است

کارشناس و فعال رسانه ای افغان مقیم آلمان گفت: آلمان از یکسو با مشکلات داخلی زیادی روبرو است و از سوی دیگر نسبت به مهاجرین احساس تعهد می کند از همین رو تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ کرده است.

ویس ناصری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از انتخابات آلمان که حدود پنج ماه پیش به بن بست رسید، حکومت تشکیل نشد و مذاکرات برای تشکیل حکومت ائتلافی هم به جایی نرسید، اکنون این کشور فاقد حکومتی است که طی پنج سال آینده باید این کشور و جامعه را رهبری کند.

مدیر مسوول سایت آزمون ملی عنوان کرد که مشکلات درونی جوامع اروپایی بخصوص آلمان، اتریش و برخی کشورهای دیگر تحت فشار رای دهندگان زیاد است اما از سوی دیگر تعهدات اخلاقی که در رابطه با حمایت از مهاجرین دارند نیز باعث فشارهایی بر آن ها شده، به هر صورت خود را ملزم به حمایت از مهاجرین هم می دانند.

وی افزود: گفته می شود که این روزها در آلمان بحث ها در مورد مهاجرین زیاد است و قرار شده کسانی که درخواست پناهندگی شان پذیرفته شده به عنوان پناهنده قبول شوند و آن هایی که رد شده اند اخراج شوند ضمن اینکه ائتلاف جدیدی که احتمالاً بر سر کار خواهد آمد تعهد داده سالانه فقط 200 هزار پناهنده پذیرفته شوند چون آلمان بیش از این ظرفیت ندارد.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: به هر صورت مشکلات جامعه آلمان سبب شده که در مورد مهاجرین تصمیماتی اتخاذ کنند اما این تصمیمات آنی نبوده و قرار هم نیست که همه مهاجرین پذیرفته نشده اخراج شوند اما این تصمیم اتخاذ شده که طی پنج سال آینده تعداد زیادی از مهاجرینی که درخواست آن ها رد شده از آلمان اخراج شوند.

ویس ناصری همچنان خاطرنشان کرد: از میان دولت هایی که بخصوص طی چند سال اخیر مهاجران آن ها به کشورهای اروپایی رفته اند تنها دولت افغانستان با دولت های اروپایی قرارداد امضا کرده که مهاجرین پذیرفته نشده را بازگردانند و دولت های دیگر چنین چیزی را قبول نکردند زیرا مهاجرت مهاجران طبعاً دلایل خاص خود را دارد و این کشورها توان حمایت از آن ها را نداشتند.

این فعال رسانه ای افغان گفت: این در حالی است که افغانستان و دولت این کشور با مشکلات زیادی روبرو است و توان حمایت از اتباع خود را ندارد با وجود این تعهد داده برای مهاجرینی که باگردانده می شوند زمینه های امنیت، کار و آسایش و آرامش را فراهم می کند درحالیکه چنین چیزی کاملاً خیالی و به دور از واقعیت است و این دولت به نوعی در حق مهاجرین این کشور جفا کرده است. درخواست بیشتر مهاجرین افغان در آلمان هم به همین دلیل رد شد.

ناصری تصریح کرد: اما بعدها که وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم تر شد، انفجارهای بزرگی در کابل و سایر ولایات رخ داد و سفارت و کنسولگری آلمان در افغانستان مورد حمله قرار گرفت، مطبوعات، اعضای پارلمان و سیاست مداران آلمان بر این باور شدند که افغانستان یک کشور امن نیست، در حالت جنگ قرار دارد و بازگرداندن مهاجرین به مناطق ناامن و جنگی یک جنایت جنگی بوده و قابل پذیرش نیست.

وی اضافه کرد: همین فشارهای مطبوعات و نمایندگان پارلمان آلمان بود که روند اخراج مهاجرین را کند تر کرد.

 

کلیدواژه