دلو 02, 1396 09:59 Asia/Kabul
  • هشدار حزب جمعیت اسلامی افغانستان به آمریکا

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، آمریکا را عامل اختلافات این حزب و دولت وحدت ملی آن کشور دانست . برون مرزی-نویسنده:محمدرضا عسگری/// عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و استاندار برکنار شده بلخ،آمریکا را عامل اختلافات این حزب و دولت وحدت این کشور دانست.

" عطا محمد نور " دریک گردهمایی درشهرمزار شریف مرکزاستان بلخ به سفیر آمریکا در کابل هشدار داد ، از اظهارنظرهایی که باعث  مداخله در امور داخلی افغانستان محسوب می‌شود به طور جدی خودداری کند.

جان بس "John Bass سفیر آمریکا در کابل پیشتر گفته بود ، اختلاف  بین عطامحمد نور ومحمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان باید بر اساس قانون اساسی این کشور حل شود.

 استاندار برکنار شده بلخ افغانستان همچنین گفت،اگر دولت اشرف غنی خواسته های حزب جمعیت اسلامی را نپذیرد تظاهرات سراسری این کشور را فرا خواهد گرفت. 
وی افزود، تحمیل حکومت با استفاده از زور تنها در کوتاه مدت پاسخگو است و تا زمانی که عدالت اجتماعی و سیاسی از سوی دولت مرکزی تامین نشود مخالفت‌ها ادامه خواهد یافت.

 مذاکرات حزب جمعیت اسلامی با دولت افغانستان تا کنون پیشرفتی نداشته است و عطامحمد نور هنوز حاضر به کناره گیری از استانداری بلخ نشده است.

هشدارعطا محمد نوربه آمریکا و سفیر این کشور در کابل درباره خودداری از مداخله در امور داخلی افغانستان ناشی از موضع وی درباره مناقشه حزب جمعیت اسلامی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور در خصوص مسئله برکناری عطا محمد نورازاستانداری بلخ است.

سخنان سفیر آمریکا در افغانستان درباره لزوم حل مناقشه حزب جمعیت اسلامی با دولت اشرف غنی درچارچوب قانون اساسی این کشور اگر چه در ظاهر بر سازوکار داخلی حل این اختلاف اشاره  دارد،اما در واقع تایید کننده موضع رئیس جمهوری افغانستان در برکناری عطا محمد نور از استانداری  بلخ است.  

در چنین شرایطی،ازنظر رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان این گونه موضع گیری سفیر آمریکا درآن کشور،جانبداری از یک طرف مناقشه در پرونده مربوط به برکناری عطا محمد نوراز استانداری بلخ است که خارج از صلاحیت های ماموریتی جان بس قرار دارد و موجب می شود  تنش در این مسئله فزونی یابد.

چندی پیش هم گزارشی منتشرشد که نشان می داد اشرف غنی در نشست با سفیران آمریکا،انگلیس،رهبرحزب اسلامی افغانستان  و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی این کشور درباره برکناری عطامحمد نور از استانداری بلخ تصمیم گیری کرده است.

این گمانه هم مطرح است که حضور عطامحمد نور در بلخ مانع اجرای برنامه‌های امنیتی امریکا برای صدور تروریسم به کشورهای آسیای مرکزی است وبه همین دلیل مقامات واشنگتن از برکناری وی حمایت می‌کنند.

اگرچه رئیس جمهوری افغانستان طبق قانون اساسی صلاحیت عزل و نصب مقامات ارشد ملی و محلی 
را دارد،اما دولت وحدت ملی ان کشور بر مبنای توافقنامه ای تشکیل شده که حزب جمعیت اسلامی هم در نیمی از عرصه قدرت سیاسی و اجرایی در سطوح ملی و محلی سهم دارد.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان :

دولت وحدت ملی براساس یک توافق سیاسی تشکیل شده است بنا براین صدور فرمان برکناری عطامحمد نور از سوی رئیس جمهوری افغانستان می‌تواند مشکل آفرین شود. 

بنا به این شرایط است که برکناری عطا محمد نور توسط رئیس جمهوری افغانستان و معرفی استاندارجدید بلخ،به مناقشه جدی اشرف غنی و حزب جمعیت اسلامی این کشور تبدیل شده است.

از نظراین حزب،تصمیم برای برکناری عطا محمد نورازاستانداری بلخ برخلاف توافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی درافغانستان است ومورد پذیرش نیست.