دلو 02, 1396 10:53 Asia/Kabul
  •  در خواست شورای عالی صلح افغانستان از طالبان برای مذاکره

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد: اجماع بین‌المللی درباره لزوم برقراری صلح در این کشور به وجود آمده است و طالبان باید از این فرصت استفاده کند.

به گفته «امین‌الدین مظفری» گروه طالبان می‌تواند از فرصتی که بر اثر این اجماع به دست آمده برای صلح با دولت کابل استفاده کند.این برای اولین بارنیست که مقامات و مسئولان دولت افغانستان بخصوص شورای عالی صلح این کشور از طالبان می خواهد که به روند صلح افغانستان بپیوندد. اما این گروه با اعلام شروطی همچون خروج نیروهای امریکایی از افغانستان این درخواست ها را رد کرده است. با این حال حمله تروریستی به  هتل اینتر کانتیننتال Intercontinental شهر کابل که بعد از گفتگوهای اخیر هیاتی از طالبان با دولت افغانستان در ترکیه صورت گرفت نشان داد که در مورد پیوستن به روند صلح افغانستان میان گروه طالبان اختلاف نظر جدی وجود دارد. با توجه به اینکه گفته می شود در این مذاکرات هیاتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر شرکت کرده بود حمله به این هتل در کابل نشان می دهد که بخش قدرتمندی از گروه طالبان نه تنها با جناح قطری این گروه مخالف است بلکه همچنان بر طبل خشونت و جنگ در افغانستان می کوبد .این وضعیت نه تنها بحران افغانستان و تلاشهای منطقه ای و بین المللی  برای ترغیب طالبان به روند صلح این کشور را با مشکل و پیچیدگی روبرو می کند بلکه پاکستان را هر چه بیشتر در مظان اتهام قرار می دهد که تمایلی به حل بحران افغانستان ندارد 

کاکو جان نیازی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان 

"یکی از علت های چند پارچگی  طالبان، سرکشی این گروه ها از پاکستان است  که دیگر حاضر نیستند از این کشور دستور بگیرند چون طالبان می گویند ما افغان هستیم باید خود ما با دولت در تماس باشیم اما پاکستان مانع این امر می شود و نمی گذارد گروه های تحت نفوذش مستیماً با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند.از اینرو  نه دولت افغانستان میداند باکی و کدام گروه مذاکره کند و نه طالبان موضع مشخص و رهبری واحدی دارند."

از دیدگاه دولت افغانستان ، طالبان ،گروه بومی این کشور و از قومیت پشتون است و اگر انگونه که قبلا این گروه ادعا کرده ملی فکر می کند باید با کنار گذاشتن برادرکشی به استقرار صلح و امنیت در افغانستان بیاندیشد تا در اینده کودکان این کشور بتوانند در آرامش درس بخوانند و به پیشرفت و آبادانی کشورشان کمک کنند. در غیر این صورت نسل اینده افغانستان نیز در ستیز با طالبان خواهد بود. 

حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان 

"من از  طالبان،به عنوان برادر می خواهم به مردم و وطن خود آسیب نرسانند و با کنار گذاشتن سلاح و پایان دادن به برادر کشی به برقراری صلح و امنیت در افغانستان کمک کنند. طالبان با ادامه جنگ در این کشور درواقع آب به آسیاب دشمنان مردم افغانستان می ریزد ."

در هر حال  ،شورای عالی صلح افغانستان متولی پیشبرد روند صلح و گفتگو با طالبان است و درخواست مجدد این شورا از گروه طالبان برای پیوستن به روند صلح این کشور درواقع درخواست دولت کابل است که اخیرا مورد تاکید عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز قرار گرفت. این بدان معنا است که برای گفتگو با طالبان در افغانستان اجماع ملی نیز وجود دارد .

کلیدواژه