دلو 03, 1396 11:34 Asia/Kabul
  • نگرانی شدید موگرینی از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که از تهاجم ترکیه به مواضع کردهای سوریه در عفرین به شدت نگران است. موگرینی نگرانی خود را به دو دلیل دانست. نخست، مسائل انسانی و این که غیر نظامیان تحت تاثیر عملیات نظامی قرار نگیرند و دوم این که این حملات می تواند بر مذاکرات ژنو تاثیر بگذارد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه تحت عنوان "شاخه زیتون" به بهانه تقویت امنیت و ثبات در مرزهای ترکیه و منطقه و نیز نابودی شبه نظامیان کرد در شهرعفرین از شنبه 20 ژانویه آغاز شده است. به گفته "سارا واگن‌کنشت"Sahra Wagenknecht رهبر فراکسیون حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان، حمله‌ ترکیه به شمال سوریه "تجاوزکارانه" و "برخلاف حقوق بین‌الملل" است. وزارت امور خارجه سوریه نیز این اقدام ترکیه را نقض حاکمیت ملی سوریه دانست.

به نظرمی رسد حمله ترکیه به عفرین در شمال سوریه که به گفته ترک ها در واکنش به تشکیل یک نیروی 30 هزار نفری متشکل از شبه نظامیان کرد صورت گرفته است، در آینده نزدیک به یکی از محورهای اختلاف اتحادیه اروپا و آنکارا تبدیل خواهد شد. برخی کشورهای اتحادیه اروپا در قالب ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش در کنار آمریکا در اقدامات نظامی در سوریه در چند سال اخیر مشارکت داشته اند.

موگرینی نیز تاکید کرده است که هرگونه فعالیت نظامی در سوریه باید ضد داعش باشد؛ در حالی که عملیات نظامی ترکیه که اکنون در عفرین متمرکز شده، آشکارا نیروهای یگان های مدافع خلق(ی پ گ) را هدف قرار داده است.

موضع کنونی اتحادیه اروپا در مخالفت با اقدام نظامی ترکیه در عفرین،هم نوا با موضع دیگر طرف های درگیر در بحران سوریه، اما به دلایل متفاوت است. البته روسیه به عنوان یکی از بازیگران عمده عرصه سوریه معتقد است که تنش اخیر در شمال سوریه، در واقع حاصل طرح های واشنگتن برای تداوم نقش آفرینی و حضور نظامی غیرقانونی در سوریه است.

"ویچسلاو ماتازوف" Vichslav Matazov تحلیلگر روسی معتقد است، روسیه با گشوده شدن جبهه جدیدی در سوریه موافق نیست. با این حال اتحادیه اروپا ظاهرا از دیدگاه دیگری به بحران کنونی در شمال سوریه می نگرد. از نگاه موگرینی، پیگیری راه حل سیاسی برای بحران سوریه اکنون دارای اولویت است و عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه می تواند به تشدید اختلاف طرف های درگیر در این بحران که اکنون کم و بیش درباره مشارکت در فرایند صلح ژنو توافق نظر دارند، بیانجامد. 

عملیات شاخه زیتون می تواند ضمن وارد آوردن تلفات و خسارات زیاد به  غیر نظامیان به شکل گیری بحران انسانی در مناطق کرد نشین شمال سوریه منجر شود. با این حال پرسشی که باقی می ماند این است که چرا اتحادیه اروپا واکنشی به طرح های آمریکا در سوریه از جمله تشکیل نیروی 30 هزار نفری نشان نمی دهد و موضعی دراین زمینه اتخاذ نمی کند؟ باید به خاطر داشت که برخی اعضای مهم اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه و بریتانیا با حمایت از گروه های تروریستی در سوریه نقش مهمی در شکل گیری بحران سوریه و بروز جنگ داخلی در این کشور ایفا کردند./

کلیدواژه