دلو 03, 1396 18:17 Asia/Kabul

تجربه نشان داده که افزایش تعداد نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان نتایج معکوس خواهد داشت

کارشناس و فعال سیاسی-اجتماعی افغان گفت: تجربه نشان داده که افزایش نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان نتایج معکوس خواهد داشت.

بشیر بیژن در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم دولت امریکا مبنی بر افزایش نیرو در افغانستان برای کمک به تامین امنیت اظهار داشت: نگاه به تجارب گذشته نشان می دهد که افزایش نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان نمی تواند نتایج مثبتی داشته باشد. مبارزه با گروه های تروریستی وظیفه مشترک تمام جهانیان است و همه در این امر مسوولیت دارند که باید به آن عمل شود.

وی افزود: نیرویی که امریکا در افغانستان در برابر آن اعلام جنگ کرده بود از لحاظ کمی و کیفی در سطح بسیار پایینی قرار داشت و این مساله سوال برانگیز شده که چگونه گروه های کوچک غیر منظم تحت نام طالبان، شبکه حقانی، القاعده و امثال این ها در برابر نیروی نظامی قدرتمند و مقتدر ناتو و امریکا تاب مقاومت دارند و علاوه بر آن قادرند تمام نقاط افغانستان را تحت تاثیر قرار دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی پیش از آنکه از افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان استقبال شود نیاز به توجه جدی به روش های شفاف مبارزه با تروریزم است. اگرچه امریکا اهداف خاص خود را دنبال می کند اما با توجه به تعهداتی که در رابطه با مبارزه علیه تروریزم در افغانستان دارد باید در این زمینه بصورت شفاف عمل کند، در غیر اینصورت پیامدهای حضور امریکا در افغانستان نمی تواند مثبت تلقی شود.

بیژن اظهار کرد: مشکل اساسی افغانستان نبود یک حکومت متعهد به منافع ملی و زمامداران صادق است، از سوی دیگر مردم افغانستان باید مطالبات مشخص خود را از سازمان ملل متحد، سازمان ناتو و امریکا که در مورد بازسازی، تامین امنیت، ثبات و تحکیم دمکراسی در افغانستان تعهد دارند، مطرح کنند.

این کارشناس افغان گفت: مردم افغانستان باید بیدار شوند و تجارب سال های گذشته را در نظر داشته باشند، آن عده ای هم که به عنوان ابزار عده ای فرصت طلب قرار می گیرند که به عنوان قوم، منطقه و گروه از مردم استفاده می کنند باید راه خود را از آنان جدا کنند تا در نهایت به یک حکومت متعهد و صادق دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: طالبان به عنوان یک گروه تروریستی و یک لشکر نیابتی شناخته می شود که بر اساس اهداف استراتژیک برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ایجاد شده و هنوز هم از آن استفاده می کنند. افغانستان زمانی می تواند در این خصوص اقدام قاطعی داشته باشد که برخوردار از یک استراتژی ملی باشد.

 

کلیدواژه