افغانستان بیش از گذشته به محل تقابل کشورهای قدرتمند و کشورهای منطقه تبدیل شده است
(last modified 1396-11-10T11:23:53+00:00 )
دلو 10, 1396 15:53 Asia/Kabul

افغانستان بیش از گذشته به محل تقابل کشورهای قدرتمند و کشورهای منطقه تبدیل شده و در این میان مردم این کشور قربانی می شوند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: افغانستان بیش از گذشته به محل تقابل کشورهای قدرتمند و کشورهای منطقه تبدیل شده و در این میان مردم این کشور قربانی می شوند.

اسدالله وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به موج جدید حملات و انفجارها در افغانستان اظهار داشت: این مساله با جریانات اخیر بین المللی ارتباط دارد.

وی افزود: افغانستان پس از سال 2014 و بعد از آنکه نیروهای خارجی در این کشور برای خود پایگاه های دایمی ایجاد کردند و نیز پس از آنکه داعش در این کشور فعال شد بیش از گذشته به محل تقابل کشورهای منطقه و جهان تبدیل شد.

این روزنامه نگار افغان تصریح کرد: اخیراً امریکا بصورت واضح اظهار می کند که در تقابل با چین و روسیه قرار دارد، کشورهای منطقه هم با یکدیگر در تقابل قرار دارند و باز افغانستان مرکز این تقابل قرار گرفته است.

وحیدی عنوان کرد: کشورها و جوانب ذیدخل در این رویارویی ها گروه های نیابتی خود را در افغانستان دارند که اقدام به حملات، انفجارها و کشتار و جنایت می زنند حملات و انفجارهای اخیر در افغانستان هم به اعلام مواضع امریکا در قبال روسیه، چین و پاکستان ارتباط دارد. از سوی دیگر با اقدامات و حملاتی که اخیراً گروه تروریستی داعش انجام داد، طالبان بر این گمان شدند که به سوی انزوا پیش می روند از اینرو حملات اخیر بویژه حمله در چهار راه صدارت کابل را سازماندهی کرده و مسوولیت آن را به عهده گرفتند.

این کارشناس سیاسی گفت: البته کشورهای دخیل در نابسامانی های افغانستان هیچ گاه به این امر اعتراف نمی کنند و همواره عنوان می کنند که در کنار افغان ها هستند چنانکه امریکایی ها چنین ادعایی دارند و یا اینکه اولین واکنش و محکومیت انفجار دو روز قبل کابل از سوی حکومت پاکستان بود در حالی که حکومت پاکستان، استخبارات اردو و نظامیان این کشور مستقیماً در این حملات دخیل هستند، امریکا هم چنین واکنش هایی نشان می دهد و حملات در افغانستان را محکوم و اعلام همکاری می کند اما واقعیت چیز دیگری است.

وی اظهار کرد که خون افغان ها برای کشورهای قدرتمند اهمیتی ندارد، آنان برای رسیدن به اهداف خود قبلاً هم جنایت می کردند و پس از این هم چنین خواهد بود. برخی کشورهای منطقه هم به شدت از اقدامات تروریستی حمایت می کنند، پاکستان بسیار آشکار از تروریست ها حمایت می کند، امریکا هم بصورت مستقیم و غیر مستقیم چنین می کند.

وحیدی تاکید کرد: راهی را که امریکایی ها برای رسیدن به اهداف خود در افغانستان انتخاب کرده اند جنگ و جنایت است، آن ها به هیچ عنوان برای صلح و ثبات و امنیت در افغانستان کار نمی کنند بلکه می خواهند افغانستان به سوریه دوم تبدیل شود.

این کارشناس افغان گفت: مردم افغانستان هم البته آنگونه که باید عمل نکردند در حالیکه در گذشته، در برابر استعمارگران دست به دست هم می دادند، از چهل سال قبل افغان ها در یک دسیسه بزرگ و جنگ درگیر هستند، علاوه بر متجاوزان حتی کسانی که ادعای مسلمانی دارند در کشتار مردم افغانستان دخیل بوده اند.

وی اضافه کرد: راه نجات از این وضعیت هم این است که مردم افغانستان دست به دست هم دهند و در برابر کشورهای متجاوز بزرگ و کوچک بایستند.

 

کلیدواژه