دلو 14, 1396 12:42 Asia/Kabul
  • عربستان ، نقض حقوق بشر  و  تناقضات سازمان ملل

سازمان ملل در گزارشی مجددا" تاکید کرده است که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان مسئول کشته شدن کودکان یمنی و معلول شدن آن‌ها است.

در گزارش محرمانه سازمان ملل برای کمیته کاری ناظر بر اوضاع کودکان در مناطق درگیر سراسر جهان، وضعیت کودکان یمنی در تابستان گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش در ۱۹ ژانویه  به شورای امنیت تحویل داده شده است. اذعان مجدد سازمان ملل به نقض حقوق بشر از جانب عربستان و اقدام چندی پیش این سازمان در گنجاندن ائتلاف متجاوز سعودی به سرکردگی عربستان در فهرست رژیم های کودک کش تحت فشار افکار عمومی درحالی است که عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل عضویت دارد. این موضوع تناقضات آشکار رفتاری سازمان ملل در قبال رژیم آل سعود را بیش از پیش آشکار می کند.سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن، سازمان ملل متحد را مسئول و مشوق جنایت‌های عربستان در حمله به شهروندان یمنی دانست.   « محمد عبدالسلام »، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، تاکید کرد تاخیرها  و کوتاهی ها و تناقضات سازمان ملل در برخورد با رژیم آل سعود این رژیم را به جنایات بیشتر در یمن سوق داده است.

محمد علی الحوثی رییس شورای عالی انقلاب یمن نیز چندی پیش متن نامه تعدادی از فعالان حقوق بشر را که خواهان صدور حکم بازداشت برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بودند، منتشر کرد. در این نامه که 29 ژانویه 2018 منتشر شده، آمده است: کیم شریف، مدیر سازمان حقوق بشر یمن 29 ژانویه 2018 در آستانه سفر محمد بن سلمان به انگلیس، درخواست صدور حکم بازداشت وی را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در یمن به  آلیسون ساندرز، رئیس دادستانی انگلیس تحویل داده است. 

این در شرایطی است که «کین مک دونالد» و «رودنی دیکسون»،  دو وکیل انگلیسی عضو   وکلای بین المللی اعلام کردند که آنها به درخواست خانواده های بیش از 60 تن از زندانیان سیاسی و حقوق بشری عربستان خواهان لغو عضویت این کشور در شورای حقوق بشر خواهند شد . بیش از 30 هزار شهروند عربستانی به جرمهای سیاسی در زندانهای رژیم آل سعود محبوس هستند . در چنین شرایطی انتظار افکار عمومی از رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل آن است که  بر اساس ماده هشت ، عضویت عربستان در این شورا را به دلیل ارتکاب جنایت در یمن و اعدام های جمعی مخالفان سیاسی به حال تعلیق درآورد . بر اساس ماده 8 این شورا ، چنانچه هر کدام از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل مرتکب جنایات شوند، عضویتشان به حال تعلیق درمی آید. اما موضوع در قبال عربستان نه تنها اجرایی نشده است بلکه عضویت آن برای یک دوره دیگر تمدید شده است . عربستان سعودی که در صدر رژیم های ناقض حقوق بشر و سرکوب گر قرار دارد، چندی پیش در یک فرآیند ابهام برانگیز بار دیگر به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد. انتخاب مجدد عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، سبب شد بار دیگر سیاسی کاری، عدم توجه صادقانه سازمان ملل به حقوق بشر و تحریف مفاهیم و معیارهای حقوقی در این نهاد حقوقی سازمان ملل به جهانیان ثابت گردد.عربستان سعودی به رغم نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در امور داخلی و بین الملل در سال گذشته با 152 رای به عضویت این شورا در آمد. جالب اینکه عربستان در این انتخاب در مقایسه با انتخابات دوره قبل که قبل از جنگ یمن در سال 2013 برگزار شد و عربستان سعودی 140 رای به دست آورد، آراء بیشتری بدست آورده است. ریاض در حالی این آراء بیشتر را بدست آورده که سرکوب و نقض حقوق انسانی توسط آل سعود  در این مدت بیش از زمان دیگری در این کشور نهادینه شده و سعودی‌ها علاوه بر مداخله نظامی و کشتار غیر نظامیان در یمن و بحرین، از تروریست‌ها در منطقه و جهان حمایت آشکار و نهان می‌ کند. 

کلیدواژه