ایجاد خودباوری و فراهم کردن زمینه های کار و پیشرفت؛ از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی
(last modified 1396-11-15T09:31:58+00:00 )
دلو 15, 1396 14:01 Asia/Kabul

ایجاد خودباوری در میان مردم و بویژه جوانان و فراهم کردن زمینه های کار و پیشرفت های علمی برای آنان از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران بود

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: ایجاد خودباوری در میان مردم و بویژه جوانان و فراهم کردن زمینه های کار و پیشرفت های علمی برای آنان از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود.

دکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران توانست تحولات عمیقی را در اندیشه مردم بویژه جوانان ایجاد کند، امام (ره) با به صحنه کشاندن و اعتماد به جوانان به آن ها اعتماد به نفس بخشید. و این موضوع را برای آن ها روشن کرد که تنها کشورهای غربی نیستند که به پیشرفت دست پیدا می کند و جوانان در آن کشورها نقش خاص خود را دارند بلکه اگر در کشورهای اسلامی هم زمینه ها و بسترهای مناسب فراهم شود مردم و جوانان می توانند نقش خود را ایفا کنند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و درایت امام راحل نه تنها در میان جوانان ایران بلکه در میان جوانان امت اسلامی روحیه خودباوری تقویت شد. پس از پیروزی انقلاب شاهد پیشرفت فوق العاده ای هم در مسایل فرهنگی، علمی، صنعتی و سایر عرصه ها بودیم

تمام مراکز علمی جهان امروز معترفتند که جمهوری اسلامی ایران در مسایل علمی و پیشرفت حرفی برای گفتن دارد و از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران روحیه خودباوری در بین جوانان مسلمان وجود نداشت و این مساله به آن ها القاء شده بود که از توان لازم برای پیشرفت در عرصه های مختلف علمی برخوردار نیستند اما حضرت امام خمینی (ره) این زمینه را برای جوانان مهیا کرد و آنان وارد عرصه عمل شدند.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری زمینه ها و تولیدات محصولات مهم از جمله دارو یا خودکفا شده و یا به خودکفایی نزدیک شده است بنابراین با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها فرهنگ اسلامی پیاده شد و استقلال و امنیت برقرار شد بلکه پیشرفت های خوبی هم در زمینه علمی صورت گرفت و جوانان به صحنه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وارد شدند.

واحدی اظهار کرد: گذشته از این جمهوری اسلامی ایران کمک های زیادی هم در عرصه های علمی و فرهنگی با سایر کشورهای مسلمان از جمله افغانستان کرده است.

به گفته این کارشناس افغان ورود به عرصه های علمی و فرهنگی و پیشرفت در آن نیاز به زمینه هایی دارد و یکی از زمینه های مهم استقلال است. زمانی که ایران از سیطره استکبار نجات پیدا کرد و مستقل شد بسترهای لازم برای ورود جوانان به مسایل علمی و پیشرفت در این عرصه ها فراهم شد. سایر کشورهای اسلامی هم اگر می خواهند در عرصه های مختلف پیشرفت کنند ابتدا باید به خودباوری برسند و مسوولین کشورهای اسلامی هم اگر چنین روحیه ای داشته باشند و متکی به ملت های خود باشند به پیشرفت و ترقی دست پیدا می کنند.

واحدی یادآور شد برخی کشورهای غربی در حالی که شعار کمک و همکاری می دهند تلاش می کنند که روحیه خودباوری و استقلال را از مسلمانان بویژه جوانان مسلمان بگیرند و اینگونه القاء کنند که آن ها همیشه باید وابسته باشند در حالیکه با وابستگی و تکیه کردن به بیگانگان نه تنها زمینه پیشرفت مساعد نمی شود بلکه روز به روز مردم دچار عقب افتادگی می شوند.

وی اضافه کرد: امروز بهترین شاخص و الگو برای کشورهای اسلامی در تمام عرصه ها جمهوری اسلامی ایران است که کشورهای اسلامی باید از تجارب این کشور اسلامی استفاده کنند چنانکه مقامات ایران اسلامی هم برای در اختیار گذاشتن تجارب خود برای کشورهای اسلامی اعلام آمادگی کرده اند.

 

کلیدواژه