تاکید وزیر دفاع ایران بر لزوم استفاده از ظرفیت های مشترک برای مقابله با  تروریسم در افغانستان
(last modified 1396-11-16T06:54:42+00:00 )
دلو 16, 1396 11:24 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر دفاع ایران بر لزوم استفاده از ظرفیت های مشترک برای مقابله با  تروریسم در افغانستان

"آمریکایی ها داعش را ایجاد کردند تا آنها را در سوریه و عراق مدیریت کنند و با انتقال آنان به افغانستان در پی توجیه حضور خود در افغانستان هستند"

امیر سرتیپ " امیر حاتمی"، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح ایران  روز یکشنبه در گفت وگوی تلفنی با «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان، با تاکید بر این نکته ،افزود :

"...برقراری امنیت در افغانستان تنها با رویکرد مثبت کشورهای منطقه قابل تامین خواهد بود. باید در این مسیر از ظرفیت های مشترک تمام کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم و ایجاد آرامش در افغانستان استفاده کرد."

ملت افغانستان حدود چهار دهه است که در گیر بی ثباتی ناشی از اشغالگری بیگانگان است  و این وضعیت  به تهدیدی  پایدار برای افغانستان تبدیل شده وتأثیرات منفی برا ی منطقه نیز به همراه داشته است.

افزایش قابل تعمق و معنا دار اقدامات تروریستی با امضای داعش در  افغانستان ظرف ماه های اخیر نشان می دهد  تشدید ناامنی ها در افغانستان در اولویت  اهداف آمریکابرای توجیه حضور بلندمدت در این کشورقرار گرفته است  .

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب  اخیرا در بیاناتی در  جلسه درس خارج فقه، تصریح کردند: همان دست‌هایی که با ایجاد داعش، آن را ابزاری برای ظلم و جنایت علیه مردم در سوریه و عراق قرار داد، امروز پس از شکست در آن مناطق، به‌دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند و کشتارهای اخیر در واقع آغاز همین نقشه است. 

از نگاه ایران حل معضل تروریسم و نا امنی  به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن قطع نفوذ و مداخلات بیگانگان  و تقویت همکاری میان کشورهای منطقه است  .

چنانکه  وزیردفاع افغانستان نیزدرگفت وگوی تلفنی با وزیردفاع ایران تصریح کرد ،  ایران و افغانستان نباید از دشمن مشترک غافل شوند و باید در مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند.

دریابان علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران در این زمینه تاکید دارد که مقابله با شکل‌گیری و گسترش گروه‌های تروریستی و تکفیری نیازمند اقدامات منسجم و هماهنگ میان کشورهای همسایه است.

وی اخیرا در پیامی ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی در افغانستان حضور آمریکا در افغانستان را منبع تشنج در منطقه دانست  و گفت: «جمهوری اسلامی ایران از تمام ابزار و وسایل موجود در نزد خود برای دستیابی به امنیت جمعی و احیای ثبات در کشورهایی که مورد رنج و عذاب تروریسم قرار گرفتند استفاده خواهد کرد

درواقع آنچه  امریکا  تاکنون برای افغانستان  بوجود  اورده  است  نا امن  کردن این کشور و محیط پیرامونی ان بوده است . به گفته «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان ؛در حال حاضربیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان حضور فعال دارند و چنانچه این گروه های جنایتکار به حال خود رها شوند امنیت منطقه با بحران های شدید مواجه خواهد شد.

بیش ازیکدهه  اشغال افغانستان  نشان داد که  امریکا منافعش را نه در مبارزه با تروریسم بلکه در گسترش نا امنی ها و ادامه جنگ و مداخلات نظامی در منطقه می بیند . بویژه آنکه افغانستان دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی برای نفوذ داعش به کشورهای همجوار است.  

ازاین رو تهران امنیت  در  این کشور رابخشی از امنیت  خود می‌داند و  بدیهی است  که  در مقابله  مشترک با این خطر بزرگ به گسترش همکاری منطقه ای و به ویژه با دولت افغانستان خواهد پرداخت.