در فضای بی اعتمادی بین مقامات افغان و پاکستانی، مذاکرات برگزار شده از روی ناچاری بوده است
(last modified Mon, 12 Feb 2018 14:32:34 GMT )
دلو 23, 1396 19:02 Asia/Kabul

مقامات افغان و پاکستانی به هم اعتماد ندارند، مذاکراتی هم که بین آن ها برگزار شده از روی اجبار بوده و به نظر نمی رسد نتایج مطلوبی از آن حاصل شود

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: مقامات افغان و پاکستانی به هم اعتماد ندارند، مذاکراتی هم که بین آن ها برگزار شده از روی اجبار بوده و به نظر نمی رسد نتایج مطلوبی از آن حاصل شود.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: مذاکراتی که در این اواخر بین مقامات پاکستانی و افغان آغاز شده بخصوص پس از انفجارهای خونینی که در افغانستان بوقوع پیوست، در حقیقت در نتیجه فشار امریکا به هر دو طرف بوده است.

وی افزود: زمانی که این انفجارها رخ داد دولت افغانستان بار دیگر اسلام آباد را متهم کرد و گفت که این انفجارها و حملات در پاکستان سازماندهی شده اما با وجود این گفت و گوها بین طرفین انجام شد.

به گفته این کارشناس سیاسی جان سالیوان معاون وزارت خارجه امریکا در سفر دو روزه خود به کابل صحبت هایی با مقامات افغان داشت. او پس از بازگشت به امریکا اعلام کرد که به مقامات افغان گفته باید روابطشان با پاکستان بهبود یابد و اینکه امریکا برای جنگ و پیشبرد برنامه های خود در افغانستان نمی تواند بدون پاکستان کاری از پیش ببرد.

مژده یادآور شد امریکایی ها در میان همسایه های افغانستان برای همکاری هیچ گزینه دیگری به جز پاکستان ندارند و به این نتیجه رسیده اند که به هر صورت باید با آن کشور مدارا کنند از همین رو به مقامات افغان گفته اند باید روابط خود را با پاکستان بهبود ببخشند.

این کارشناس افغان اظهار کرد که معاون وزیر خارجه امریکا گفته پاکستان برای امریکا همچنان یک متحد استراتژیک است و به پاکستانی ها هم می گوید که باید روابطشان با افغانستان بهبود پیدا کند. بنابراین مقامات افغان و پاکستانی بدون اینکه خودشان مایل باشند به آغاز مذاکرات تن داده اند.

این آگاه امور عنوان کرد: زمانی که سالیوان در کابل بود به تمایل امریکا برای مذاکرات با طالبان هم اشاره کرد و این در حالی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بود در ارتباط با طالبان به جز جنگ راه دیگری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امریکا در افغانستان و منطقه به دنبال منافع خود است و عملکرد خود در منطقه را هم بر اساس همین منافع تعریف می کند اضافه کرد: هرچند روابط سردی بین کابل و اسلام آباد حاکم است بخصوص به خاطر حملات راکتی اخیر از پاکستان به خاک افغانستان که حتی در جریان مذاکرات هم ادامه داشت مقامات افغان به نوعی ناچار شدند به گفت و گو با پاکستانی ها تن دهند.

 

کلیدواژه