دلو 26, 1396 09:42 Asia/Kabul
  • تاکید دبیرکل ناتو بر افزایش شمار نظامیان ناتو در افغانستان

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر افزایش شمار نیروهای این سازمان در افغانستان تاکید کرد.

«ینس استولتنبرگ» Jens Stoltenberg دبیر کل ناتو مدعی شد، افزایش شمار نیروهای ناتو در افغانستان یک نیاز است.

دبیرکل ناتو همچنین ادعا کرد، افزایش حضور نظامیان ناتو در افغانستان گویای تعهد پایدار این سازمان به امنیت این کشوراست.

هم اکنون بیش از 15 هزار نظامی آمریکایی درافغانستان مستقر هستند و در کنار این نیروها، نیز سه هزار نظامی ازسایر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حضور دارند.

حضور نظامی آمریکا از سال 2001 درافغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم به همراه سایر کشورهای عضو ناتو، تاکنون هیچ دستاوردی جز کشتارهزاران غیرنظامی وتخریب زیرساخت های افغانستان نداشته وناامنی ها روز به روز در این کشور افزایش یافته است.

سخنان دبیر کل ناتو درباره لزوم افزایش نظامیان این سازمان در افغانستان در حالی مطرح شده است که در اتخاذ چنین موضع مشابهی درسال های اخیر از سوی مقامات آمریکا و ناتو با مخالفت های جدی در افغانستان روبرو بوده است.  

 تجربه ناکام حضور بیش از پانزده ساله نیروهای خارجی در افغانستان موجب شده تا در این کشوردرسطوح مقامات، احزاب و مردم نگرش مثبتی به افزایش نظامیان آمریکایی و ناتو وجود نداشته باشد. این دیدگاه وجود دارد که افزایش نظامیان خارجی در افغانستان به لحاظ روانی موجب تحریک گروه طالبان وتشدید خشونت دراین کشور می شود.

"احمد سعیدی" کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید، افزایش نیروهای خارجی به معنای ادامه جنگ و خونریزی در این کشور است و هیچ کمکی به برقراری صلح  نمی کند.  

درشرایطی مسئله افزایش نیرو پس از تصمیم آمریکا و ناتو برای خروج تدریجی از افغانستان در دستور کار آنان قرار گرفته که دولت و ملت این کشور تنها خواستار کمک های آموزشی، مشاوره ای و نظامی غرب به نیروهای مسلح افغانستان هستند.

افزایش تعداد نظامیان خارجی در سال های پایانی دوره باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا و همچنین در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی این کشور تنها گزینه نافرجام کاخ سفید برای خروج از شکست نظامی در جنگ افغانستان بوده که این سیاست براساس تجارب موجود، آمریکا و ناتو را از بن بست تشدید خشونت و ناامنی درافغانستان خارج نمی کند.

 درسال های اولیه اشغال افغانستان توسط آمریکا، شمار نیروهای خارجی مستقردر این کشور به بیش ازیکصدو پنجاه هزار نفر می رسید که در آن دوره هم آمریکا وناتو نتوانستند اقدام موثری در مقابله با تروریسم و خشونت در افغانستان بردارند.

به همین دلیل است که علاوه بر مخالفت ها درافغانستان با افزایش شمارنظامیان خارجی در این کشور، حتی در محافل مطالعاتی و تحقیقاتی غربی هم تکرار سیاست شکست خورده آمریکا وناتو درباره اعزام نظامیان جدید به افغانستان با انتقادهای جدی مواجه است.

در این شرایط، مطالبه اساسی دولت و ملت افغانستان از آمریکا و ناتو مطابق با تعهدات آنان، کمک به آموزش و تجهیز نیروهای پلیس و ارتش افغانستان برای مقابله با تهدیدهای تروریستی است.

"عطا محمد نور" رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان می گوید، جامعه جهانی در راستای تجهیز نیروهای امنیتی افغان به ‌ویژه تقویت بخش هوایی ارتش بی‌توجهی نشان داد تا نیروهای امنیتی افغان همچنان ضعیف و متکی به خارجی‌ها باقی بمانند.      

به نظر میرسد، آمریکا و ناتو برای خروج از بن بست و بحران امنیتی در افغانستان باید ضمن واگذاری کامل مدیریت امنیتی به دولت این کشور بجای سیاست افزایش نیرو به تعهدات خود در تقویت بنیه دفاعی افغانستان عمل کنند.

کلیدواژه