منطقه نمی تواند به برنامه های امریکا در افغانستان در مورد مبارزه با تروریزم و مواد مخدر اعتماد کند
(last modified 1396-11-26T10:35:41+00:00 )
دلو 26, 1396 15:05 Asia/Kabul

کشورهای منطقه نمی توانند به برنامه های امریکایی ها در افغانستان و اطمینانی که آن ها در خصوص اوضاع می دهند اعتماد کنند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: کشورهای منطقه نمی توانند به برنامه های امریکایی ها در افغانستان و اطمینانی که آن ها در خصوص اوضاع می دهند اعتماد کنند.  

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست امنیتی بین سران ارتش های افغانستان، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان و مقامات نظامی امریکا و ناتو اظهار داشت: این نشست به ابتکار امریکا برای اطمینان دهی به این کشورها در مورد اوضاع افغانستان و بحث مبارزه با تروریزم و مواد مخدر برگزار شد. مقامات امریکایی و ناتو می خواستند اطمینان دهند که در مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر جدی هستند.

نشست روسای ارتش‌های افغانستان، پاکستان، ازبکستان و قزاقستان با حضور فرماندهان نیروهای امریکایی و ناتو و حمایت قاطع در کابل برگزار شد، در این نشست دو روزه مبارزه مشترک با تروریزم و مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته مژده دولت افغانستان همواره مدعی بوده که دولت پاکستان در کمک و حمایت از تروریست ها فعال است اما پاکستان این مساله را رد می کند.

وی افزود: موضوع دیگر داعش و نگرانی ها مبنی بر این است که داعش در آینده به افغانستان انتقال مکان داده و مشکلاتی در این کشور ایجاد کند و همچنان نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است بعضی حرکت های مشکوک در داخل افغانستان در حمایت از داعش شکل بگیرد. مواد مخدر هم مشکل بزرگی در منطقه است که منشأ آن را افغانستان می دانند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: امریکایی ها به همین دلیل می خواهند کشورهای منطقه و آسیای میانه را مطمئن کنند آنچه در افغانستان می گذرد مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر است و در این رابطه شفافیت وجود دارد و این مساله هم که گفته می شود در داخل افغانستان دست های مرموزی درصدد تقویت داعش هستند نادرست است.

وی همچنان خاطرنشان کرد که از سوی دیگر دولت افغانستان با دعوت از قمر جاوید باجوا رئیس ستاد ارتش پاکستان به این نشست می خواست دولت پاکستان را تحت فشار قرار دهد تا از کمک به گروه های مسلح مخالف دولت کابل دست بردارد.

مژده گفت که به هر صورت کشورهای منطقه نمی توانند به راحتی نسبت به اوضاع افغانستان اطمینان حاصل کنند، جنگ افغانستان روز به روز وسعت بیشتری پیدا می کند و خود امریکایی ها گفته اند گروه های تروریستی فعال در افغانستان به بیش از بیست گروه رسیده که به معنای شکست مبارزه علیه تروریزم است و این سبب نگرانی های بیشتر در کشورهای همسایه و منطقه شده است.

وی اضافه کرد: همه در ظاهر از مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر سخن می گویند اما اعتماد و تفاهم بین افغانستان و پاکستان بویژه در مورد مبارزه با تروریزم مورد تردید است زیرا خلاف ادعای مقامات افغانستان که معتقدند مراکز و پایگاه های آموزش، تقویت و تجهیز تروریست ها در پاکستان قرار دارند، ژنرال باجوا در این نشست گفت که هیچ مرکز تروریستی در داخل خاک پاکستان وجود ندارد.

 

کلیدواژه