دلو 27, 1396 11:46 Asia/Kabul
  • تداوم رویاپردازی آمریکا؛ گفت وگوی موشکی، خط قرمز ایران

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که در سفر به منطقه خاورمیانه، نتوانست به اهداف خود برسد، در بیروت، پایتخت لبنان، باردیگر از اصلاح «برجام» سخن گفت و تصریح کرد رئیس جمهور آمریکا به دنبال رفع نواقص برجام است.

«رکس تیلرسون» روز پنجشنبه همزمان در ارائه ادله برای اصلاح برجام مدعی شد باید برنامه‌های موشکی بالستیک ایران مدنظر قرار گیرد. درهمین چارچوب، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم روزچهارشنبه همنوا با آمریکایی‌ها گفت توان موشکی ایران تحت نظارت بین‌المللی قرار گیرد.

نقش منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران، دو موضوعی است که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه تلاش دارند وارد برجام کنند؛ موضوعی که با موضعگیری قاطع مسوولان جمهوری اسلامی ایران، رو به رو شده است. به گفته مسوولان ایرانی «برجام» به همین شکل کنونی باقی خواهد ماند و یک کلمه به آن اضافه یا کم نخواهد شد. هدف آمریکا و فرانسه از ورود به مباحث خارج از توافق هسته‌ای، تحت تاثیر قرار دادن نقش موثر و سازنده ایران در منطقه است. آمریکایی‌ها همواره با طرح اتهام‌های واهی می‌کوشند همچنان بحث ایران‌هراسی را در منطقه غرب آسیا زنده نگه‌دارند و دراین میان، فرانسه با آنان همسو شده است و به‌عبارتی نقش «پلیس بد» را همانند دوران مذاکرات هسته‌ای بازی می‌کند.  

مواضع اعلامی سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در حفط برجام با سیاست اعمالی آنان تفاوت نشان می‌دهد که نشست سه جانبه این کشورها با وزیر خارجه آمریکا برای تشکیل گروه کاری اصلاح برجام، غیرسازنده نشان دادن نقش منطقه‌ای ایران و تلاش برای محدود کردن توان موشکی ایران، نشان ازاین واقعیت دارد. بهرحال آنچه از اهمیت برخودار بوده، موضع جمهوری اسلامی ایران است که بارها تاکید کرده است اجازه نخواهد داد اسرار موشکی و دفاعی ایران دراختیار غربی‌ها قرار گیرد. سیاست منطقه‌ای ایران هم مبتنی بر اصل حُسن‌همجواری و حفظ حاکمیت و تمامیت‌ارضی کشورها است و این سیاست، منعکس کننده سیاست امنیتی ایران است که امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌‌داند. درچنین شرایطی؛ توان دفاعی و موشکی ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست، مگر اینکه کشوری قصد تعرض به ایران را داشته باشد.  

نگاه جمهوری اسلامی ایران به معادلات سیاسی و امنیتی منطقه، «همکاری‌جمعی» است و ازاین منظر، توان نظامی و موشکی ایران درچارچوب دکترین بازدارندگی و در خدمت صلح و امنیت جمعی است. در همین زمینه؛ «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در واکنش به مواضع خلاف واقع رئیس جمهوری فرانسه، تاکید کرد: «ایران از سال‌های گذشته مبتکر ایجاد ترتیبات امنیتی با مشارکت کشورهای منطقه خلیج فارس با هدف برقراری ثبات و امنیت درچارچوب همکاری همه کشورهای این منطقه بوده است و نگرانی‌های ساختگی و ذهنی کشورهای فرامنطقه‌ای از توانمندی‌های دفاعی خود را غیرقابل قبول می‌داند.»

تعبیر از موشک و تکامل آن در ایران همان معنایی دارد که در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و موشک وسیله‌ای دفاعی است و هر کشوری با توجه به شرایط و اقتضائات خود امکانات دفاعی‌اش را انتخاب می‌کند. با توجه به نوع تهدیدهای دشمنان ضد جمهوری اسلامی ایران، مرکز ثقل امکانات دفاعی ایران موشک است و درچنین شرایطی؛ ساخت موشک و تکامل یافتن آن موضوعی داخلی درچارچوب مصالح ملی است و دیگران حق دخالت درآن ندارند. همانطور که، «علی‌اکبر ولایتی»  مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل هم روز چهارشنبه تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران کاملا براساس مصالح ملی در رابطه با ساخت موشک با هدف دفاع کامل از خود مانند نقش موشک دراغلب کشورها عمل می‌کند.»

کلیدواژه