رد حضور نظامی چین در ولایت بدخشان افغانستان
(last modified 1396-11-30T02:56:40+00:00 )
دلو 30, 1396 07:26 Asia/Kabul
  • رد حضور نظامی چین در ولایت بدخشان افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان برخی گزارش ها درباره حضور نظامیان چینی و ساخت پایگاه از سوی این کشور در شمال شرق افغانستان را بی اساس خواند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد ، ساخت پایگاه نظامی چین در ولایت بدخشان صحت  ندارد و بدون تصمیم رئیس جمهوری افغانستان امکان پذیر نیست.

پیش از این ژنرال «دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از کمک تسلیحاتی و آموزشی چین برای ایجاد واحد ویژه نیروهای ارتش در ولایت بدخشان خبر داده بود.

از سوی دیگر، «گل‌محمد بیدار» معاون والی بدخشان با اشاره به انتشار برخی اخباردرباره حضور نظامیان چینی درخاک افغانستان گفت،پکن وکابل توافقنامه امنیتی دو جانبه  ندارند.

گفته میشود افزایش فعالیت «اویغورها» درمناطق مرزی افغانستان و چین موجب نگرانی دولت پکن شده است.

رد حضور نظامیان چین در خاک افغانستان و ساخت پایگاه نظامی توسط پکن در خاک این کشور که در پی انتشار برخی اخبار دراین زمینه صورت گرفت،حاکی از لزوم شفاف سازی مناسبات نظامی چین و افغانستان برای مردم این کشور و کشورهایی است که در تحولات افغانستان نقش ایفاء می کنند.

ازنظردولت افغانستان،محافلی که به انتشار اخبار غیرواقعی درباره حضور نظامی چین در آن کشور مبادرت می کنند،تلاش دارند تا حساسیت های داخلی و همچنین قدرت های بزرگ از جمله آمریکا را برانگیخته کنند.

آمریکا که از سال 2001 تاکنون به بهانه مبارزه با تروریسم افغانستان را اشغال کرده با توسعه و تقویت روابط سیاسی و نظامی کابل با رقبای واشنگتن از جمله چین وروسیه بشدت مخالف است و تلاش می کند با ابزار تطمیع و تهدید دولت افغانستان را به  محدود سازی مناسبات با پکن و مسکو وادار کند.

با وجود فشارهای آمریکا،اما افغانستان بنا به ملاحظات ملی درسیاست خارجی خود توسعه همکاری ها با کشورهای منطقه را اولویت سیاست خارجی کابل اعلام کرده و برمبنای این ملاحظه است که در سال های  اخیر روابط افغانستان با چین روبه رشد بوده است.

علیرغم راهبرد دولت افغانستان برای توسعه همکاری های سیاسی،اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه اما کابل تبدیل شدن خاک افغانستان به محیطی برای رقابت قدرت های بزرگ را بارها رد کرده است.با وجود تاکید دولت افغانستان بر مقابله با هر گونه رقابت قدرت های بزرگ در محیط افغانستانَ در ابعاد نظامی،اما رقابت سیاسی آنان موجب تاثیر گذاری منفی بر امنیت افغانستان شده است.

وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید،ظهور داعش در افغانستان و بویژه شمال در این کشور به خاطر رقابت های بین قدرت های بزرگ است و این کشور به میدان رقابت قدرت ها تبدیل شده است.

ازنظرمقامات دولت کابل،کشانده شدن توسعه روابط نظامی با کشورهای دیگر به مسئله ایجاد پایگاه نظامی آنان درخاک افغانستان،برخلاف منافع و امنیت ملی این کشور است که زمینه را برای رقابت قدرت های بزرگ فراهم می کند.

بنابراین،دولت کابل با وجود روابط راهبردی با دولت چین،اما صدور مجوز ایجاد پایگاه نظامی چین و حضور نظامیان این کشور در خاک افغانستان را غیر ضروری می داند و اخبار غیر واقعی در این زمینه را رد کرده است.

البته دولت کابل در روابط نظامی با دیگر کشورها از کمک های آنان برای تجهیز و آموزش نیروهای ارتش و پلیس افغانستان استقبال می کند وآنرا تضمینی برای موفقیت مبارزه با تروریسم در این کشور می داند.