دلو 30, 1396 11:03 Asia/Kabul
  • برجام از دید گاه رهبر انقلاب

سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام یکبار دیگر نشانداد که خط مشی نظام جمهوری اسلامی بر اساس منطق و عقلانیت و تکیه بر تجربه و شناخت اهداف امریکاست .

حضرت آیت الله خامنه ای ،روزیکشنبه در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم متدین و انقلابی تبریز(شمال غرب  ایران)، با اشاره به بد عهدی ها و  خباثت امریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی‌، گفتند  : "ما نتیجه اتکاء به خارجی‌ها را در قضیه برجام مشاهده کردیم و در قضیه مذاکرات هسته‌ای به آنها اعتماد کردیم اما سودی نبردیم".

 بی اعتمادی ایران به امریکا، صرفا یک شعار نیست بلکه مبتنی بر تجربه گذشته، رفتار کنونی و داشتن تحلیلی واقع بینانه از اهداف سلطه جویانه امریکا است. این که برجام  با کارشکنی  های امریکا نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده  برسد، سخنی مبتنی بر واقعیت است که این روزها به دغدغه ای جهانی تبدیل شده و نگرانی ها در این باره زیاد به گوش می‌رسد.

اکنون 25 ماه از اجرای برجام، می گذرد در حالیکه  بدعهدی آمریکا برای همگان اثبات شده است . جمهوری اسلامی ایران اما بنا ندارد که با وعده های توخالی وقت و انرژی خود را برای همیشه صرف  انتظاری بیهوده کند . انچه برای  امروز و فردای  ملت ایران  اهمیت دارد  استفاده از ظرفیت‌های  درونی بویژه در بخش های اقتصادی کشور است . به تعبیر رهبر معظم انقلاب نباید کشور را معطل  «نقطه‌های خیالی» کرد.

رفتار امریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله  فرانسه  اکنون فراتراز موضوع  هسته ای  است  و به حوزه مسایل دفاعی ایران تسری پیدا کرده است و این معنایش مداخله و زورگویی و هدف اش تضعیف ایران از درون است.

دکترمرادعنادی تحلیلگرمسایل سیاسیوکارشناس روابط بین الملل دریاد داشتی در روزنامه ی جام جم در تحلیل رفتارهای امریکا در خصوص تخریب برجام می نویسد  :

"....هر چند ترامپ تعلیق تحریم‌ها را امضا کرد و از برجام خارج نشد، اما در سیاستی پلکانی باز هم آن را بی‌خاصیت‌تر ساخت. در بازی پینگ‌پنگی کنگره و کاخ سفید برای قتل برجام، آمریکا ترجیح داد با تشدید تحریم‌های غیربرجامی همچنان بر راهبرد تحریمی خود پافشاری کند. آمریکا که از سال 1358 تحریم‌های اولیه مصوب کنگره علیه ایران را ادامه داده است، با سیاست جدید تحریم نظیر کاتسا و به بهانه نقض حقوق بشر یا ادعای حمایت ایران از تروریسم عملا تحریم‌های ثانویه را نیز با روش‌های جدید استمرار بخشیده و آن را تقویت می‌کند"

سوال این است که آیا این باج خواهی ، همه ی خواسته ی امریکا از ایران است . پاسخ البته روشن است . امریکا  به دنبال رویای تسلط دوباره بر ملت ایران است    .

رهبر معظم انقلاب یک سال و نیم پیش  نیز در بیاناتی ( 11/5/95) با نگاهی عمیق به این مسئله خاطر نشان کردند: " این برجام شد برای ما یک نمونه، یک تجربه… در ظاهر وعده میدهند، با زبان چرب و نرم حرف میزنند اما در عمل توطئه میکنند، تخریب میکنند، مانع از پیشرفت کارها میشوند "

اما امریکا باید به تجربه  آموخته باشد که  جمهوری اسلامی ایران  راهی را انتخاب خواهد کرد  که منافع و آینده اش  تضمین شود و با در نظر گرفتن سناریوهای  امریکا در برجام ، سیاست‌هایی متناسب با ان اتخاذ خواهد کرد .