حضور نظامی همزمان امریکا و چین در افغانستان امکان پذیر نیست
(last modified 1396-12-01T10:01:49+00:00 )
حوت 01, 1396 14:31 Asia/Kabul

حضور نظامی همزمان امریکا و چین در افغانستان به دلیل اختلافات عمیقی که بین آن ها وجود دارد امکان پذیر نیست

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: حضور نظامی همزمان امریکا و چین در افغانستان به دلیل اختلافات عمیقی که بین آن ها وجود دارد امکان پذیر نیست.

دکتر فاروق بشر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در خصوص اظهارات یک تن از مقامات محلی ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان که گفته حکومت چین در نظر دارد یک پایگاه نظامی دایمی در این ولایت ایجاد کند، گفت: حکومت مرکزی و شورای امنیت ملی افغانستان در این رابطه اظهار بی اطلاعی کرده اند. ضمن اینکه هر تصمیمی در این خصوص باید در مرکز کشور اتخاذ شود، مقامات محلی هم باید مسایل را به مرکز اطلاع داده و بر اساس دستورات مقامات پایتخت عمل کنند.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل اظهار داشت: افغانستان با امریکا و ناتو قرارداد امنیتی امضا کرده اما امریکایی ها با چینی ها اختلاف نظر دارند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی امریکا حتی چین و روسیه را دشمنان خود خطاب می کند. از اینرو بعید به نظر می رسد در حالیکه امریکایی ها در افغانستان حضور داشته باشند حضور نظامی چینی ها در این کشور محقق شود.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه چین به خاطر هراس از تروریست ها و نفوذ آن ها در نظر دارد این پایگاه را در بدخشان افغانستان ایجاد کند، افزود: چین و روسیه معتقدند که باید گروه تروریستی داعش در افغانستان و بویژه در شمال این کشور از بین برده شود اما اگر قرار باشد به بهانه مبارزه با داعش در شمال افغانستان فعالیت کنند استقلال این کشور را به نوعی زیر سوال می برند.

بشر تصریح کرد: تا زمانی که قراردادی بین افغانستان، چین و روسیه وجود نداشته باشد و آن ها بخواهند در خاک افغانستان فعالیت کنند عملکردشان مداخله گرانه و مانند عملکرد پاکستانی ها تلقی خواهد شد.

به گفته این کارشناس افغان اگر آن ها می خواهند به امنیت افغانستان و خودشان کمک کنند باید پاکستانی ها را متقاعد کنند پایگاه های تروریست ها در خاک پاکستان را از بین ببرند و به آن ها اجازه ندهند که از آنجا وارد خاک افغانستان شده و عملیات انجام دهند.

وی اضافه کرد: هرچند مقامات پاکستانی وجود پایگاه های تروریست ها در کشور خود را رد می کنند اما نتایج تحقیقات و اسناد موجود نشان می دهد که تروریست ها در خاک پاکستان آموزش می بینند، تجهیز شده و به افغانستان اعزام می شوند بنابراین اگر چین می خواهد کمکی به افغانستان بکند از پاکستان به عنوان دوست خود بخواهد که یا تروریست ها را از خاک خود اخراج کند و یا آن ها را دستگیر، محاکمه و زندانی کند.

 

کلیدواژه