حوت 05, 1396 16:05 Asia/Kabul

با افتتاح کار پروژه تاپی افغانستان وارد یک پروژه کلان منطقه ای شده که تاثیرات شگرفی بر همگرایی منطقه ای و بهبود اوضاع این کشور دارد

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: با راه اندازی و افتتاح کار پروژه تاپی افغانستان وارد یک پروژه کلان منطقه ای شده که تاثیرات شگرفی بر همگرایی منطقه ای و بهبود اوضاع اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه و بویژه افغانستان دارد.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: معمولاً در گوشه و کنار جهان کشورها از مسیر همین همکاری ها به پیشرفت و ترقی دست پیدا می کنند چنانکه اروپا از اتحادیه ذغال و فولاد به همگرایی سیاسی و اقتصادی دست یافت.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل افزود: اگر کشورهای منطقه از پیش داوری های سیاسی-امنیتی خود بگذرند و بر اساس منافع و همکاری های اقتصادی باهم مشارکت داشته باشند به توسعه اقتصادی و فقرزدایی کمک می شود.

وی تصریح کرد: پروژه انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند موسوم به تاپی برای ده هزار نفر در افغانستان اشتغال زایی می کند، سالانه 500 میلیون دالر از ناحیه ترانزیت به عواید دولت این کشور می افزاید، به تامین انرژی جهت سوخت کارخانه ها و کارگاه ها کمک می کند و این چهار کشور منطقه را به یک همکاری استراتژیک سوق می دهد. ضمن اینکه اهمیت ژئواکونومیک منطقه را برای عرضه انرژی افزایش می دهد.

به گفته این اقتصاد دان افغان با اجرایی شدن این پروژه مردم افغانستان به این باور و اعتماد می رسند که کشورشان در مسیری قرار گرفته که بهبود اوضاع مردم به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته شده، هرچند این پروژه درازمدت است و نمی توان انتظار اثرات سریع از آن داشت، به هر صورت با بهره برداری از پروژه افغانستان سالانه 500 میلیارد متر مکعب گاز دریافت می کند که به مرور زمان این میزان افزایش خواهد یافت که در بهبود وضعیت این کشور بسیار موثر است.

سیحون همچنان خاطرنشان کرد: در صورتی که کشورهای منطقه به همگرایی برسند و نیاز خود را به کشورهای دورتر کاهش داده و موانع را کنار بزنند به سرعت می توانند در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرند. تحریم هایی که از سوی غربی ها علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد اثرات منفی بر کشورهای منطقه از جمله افغانستان داشت اما این تهدیدها را می توان به فرصت تبدیل کرد و راه آن همکاری های منطقه ای است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: بحران افغانستان، سوریه، عراق، یمن، لیبی و امثال این کشورها در پیوند با استراتژی امنیتی ناکام امریکا ایجاد شد که می خواست دولت های منطقه را تضعیف کرده و بر آن ها حکومت کند اما کشورهای منطقه باید با اتکا به توان خود مانند گذشته تاریخی شان به قدرت و پیشرفت برسند.

وی اضافه کرد: البته برخی موانع هم از سوی تعدادی از دولت های منطقه ایجاد می شود که به خاطر منافع کوتاه مدت خود همکاری های منطقه ای را برنمی تابند.

 

کلیدواژه