حوت 13, 1396 11:11 Asia/Kabul
  •  واکنش منفی ناتو  به هشدار اخیر پوتین

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، موضع گیری «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه علیه ناتو را "غیرقابل قبول" خواند.درپی سخنان هشدارآمیز پوتین درباره گسترش ناتو به سوی شرق و مرزهای روسیه،"وانا لانگسکو" Oana Lungescu سخنگوی ناتو گفت: تهدیدهای روسیه علیه کشورهای هم پیمان در ناتو غیرقابل قبول و زیان بار است و به تلاش ها برای کاهش تنش ها کمکی نخواهد کرد.

ناتو مدعی است که خواهان جنگ سرد یا مسابقه تسلیحاتی جدید نیست و حامی توافق های کنترل تسلیحات است.رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه ضمن هشدار درباره گسترش ناتو به سوی شرق به ویژه کشورهای حوزه خارج نزدیک اعلام کرد هرگونه حمله هسته ای به روسیه و به هم پیمانان آن، حمله به خود روسیه تلقی و به آن پاسخ فوری هسته ای داده خواهد شد.

مسکو بارها نسبت به عواقب گسترش ناتو و حضور نیروهای این سازمان در نزدیکی مرزهای خود هشدار داده و اعلام کرده است این اقدامات را با واکنشی متقابل پاسخ خواهد داد.البته عامل اصلی دراتخاذ دکترین گسترش به شرق ناتو، آمریکا است که در راستای هدف اصلی و درازمدت خود یعنی تضعیف و در نهایت تجزیه روسیه خواهان عضویت شمار هر چه بیشتر یا از کشورهایی که در حوزه نفوذ سنتی روسیه قرار دارند در ناتو است.به گفته ولادیمیر پوزنرVladimir Pozner  کارشناس سیاسی،رهبران روسیه به توسعه دائمی ناتو به چشم یک تهدید واقعی نگاه می‌کنند .

در این راستا به ویژه همسایگان روسیه مد نظر هستند و تشویق مدام دو کشور اوکراین و گرجستان برای عضویت در ناتو در این چارچوب صورت می گیرد. در حالی که استقرار هر پیمان نظامی غربی به ویژه ناتو در جوار مرزهای این کشور به منزله عبور از خط قرمز و تهدیدی برای امنیت ملی روسیه محسوب می شود. در واقع ناتو در سال های اخیر به مثابه آلت دست واشنگتن سعی در بحران آفرینی در شرق اروپا به بهانه مداخله روسیه در بحران اوکراین را داشته است. بدین ترتیب افزایش رویارویی ناتو با روسیه در شرق اروپا که در راستای سیاست خارجی آمریکا برای مهار روسیه انجام می شود ، نشان دهنده ماهیت ابزاری ناتو برای واشنگتن است.روسیه تاکید کرده که "پاسخ مناسب" دراین زمینه را به ناتو خواهد داد.

سرگئی رکدا Sergey Rekda کارشناس روس، معتقد است که مسایل تحریک کننده ای در ناتو مطرح می شود که نشان می دهد این پیمان خیال تنش زدایی با روسیه را ندارد. نگرانی بزرگ دیگر روسیه ، تلاش ناتو برای استقرار سامانه های ضد موشکی در شرق اروپا یعنی در رومانی و لهستان است که از دیدگاه مسکو صرفا به منظور مقابله با توانمندی هسته ای استراتژیک روسیه و کاهش کارآیی تسلیحات بازدارنده هسته ایی آن صورت گرفته است.

شاید به همین دلیل است که پوتین در سخنرانی سالانه خود در اول مارس که یکی از تندترین سخنرانی‌های وی در چند سال اخیر به شمار می رود، تاکید کرد کشورش فناوری های جدیدی دارد که سامانه های ضد موشکی آمریکا و ناتو را غیرموثر و ناکارآمد می‌سازند. بدین ترتیب شاهد آن هستیم که رویارویی روسیه و ناتو روند تصاعدی و رو به گسترش به خود گرفته که مسلما تبعات خطرناکی برای اروپا و نیز جهان به دنبال خواهد داشت./

 

کلیدواژه