سنبله 17, 1395 17:49 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری: ضرورت روشن شدن ابعاد فاجعه منا

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به فاصله دو روز پس از پیام به مسلمانان جهان و حجاج بیت‎الله الحرام بار دیگر تاکید کردند شجره خبیثه ملعونه آل‌سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار خانواده‌های شهیدان مِنا و مسجدالحرام، با اشاره به کوتاهی و بی‌کفایتی آل سعود در وقوع فاجعه منا تأکید کردند: اگر راست می‌گویند و در حادثه بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت‌ یاب اسلامی- بین المللی، واقعیات مسئله را از نزدیک بررسی و روشن کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، ایران را تنها کشوری خواندند که پرونده فاجعه منا را برای روشن شدن واقعیت آن پیگیری کرده است. ایشان تصریح کردند؛ سکوت دولتها و حتی علماء، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر در فاجعه منا، "بلای بزرگ امت اسلامی" است.

تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روشن شدن ابعاد فاجعه منا، به این دلیل است که با گذشت یک سال از این فاجعه، حکام سعودی از عذرخواهی شفاهی خودداری کردند و حتی از کشته شدن هزاران زائر بیت‌الله الحرام هنگام انجام فریضه و فرمان الهی، ابراز تاسف هم نکردند. حکام سعودی در فاجعه منا به سبب بی‌تدبیری و سوء مدیریت باید در جایگاه متهم، پاسخگوی مسلمانان داغدار باشند، اما آنها در مقام مدعی قرار گرفتند و دیگران را مقصر جلوه دادند.

رفتار حکام سعودی در قبال فاجعه منا اگر تعمدی هم نباشد، به دلیل بی‌کفایتی حکام سعودی در کمک به حادثه دیدگان، جرم محسوب می‌شود و سکوت در برابر این جرم آشکار، خواست افکار عمومی نیست. استیفای حقوق حجاج آسیب دیده و خانواده قربانیان فاجعه منا، حق طبیعی است و بی‌تفاوتی و حساس نبودن در برابر رفتار مسئولان سعودی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مصیبت واقعی برای جهان اسلام است.

حاجیان از کشورهای مختلف سال گذشته مظلومانه زیر دست و پا افتادند و مأموران سعودی هم به جای امدادرسانی، نظاره‌گر بودند و اقدامات جدی برای نجات مظلومان انجام ندادند. آیا در چنین شرایطی سکوت و حساس نبودن در برابر رفتار سعودی‌ها جایز است؟ رفتار رژیم سعودی پس از اتفاقات سال گذشته در سرزمین منا و سپس برخورد سیاسی با مسئله حج به عنوان کنگره عظیم اجتماع مسلمان با هدف تضعیف وحدت امت اسلامی ، بیش از پیش حساست جهان اسلام را می‌طلبد.

بی‌تفاوتی در برابر اقدامات آل سعود، نمایش اتحاد مسلمانان را در کنگره عظیم حج تضعیف کرده است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر جهان اسلام چاره ای اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله‌ حج نیاندیشد، امّت اسلامی در آینده با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.

عملکرد آل سعود در قضیه حج و نیز همکاری با آمریکا نشان می‌دهد رژیم سعودی مقابل امت اسلامی ایستاده است و در کشورهای اسلامی مانند یمن، سوریه، بحرین و عراق خون‌ مسلمانان را می‌ ریزد.

سیاست عربستان مصداق این واقعیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کردند: "سعودی‌های منفور، یک گروه در جهان اسلام هستند که برخی، دانسته و برخی نادانسته، به دشمنی با مسلمانان مشغولند. جهان اسلام باید با ایستادگی مقابل آنان، از اربابان سعودی‌ها یعنی آمریکا و انگلیس، اعلام برائت و بیزاری کند.

کلیدواژه