پیشنهاد مذاکره به پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان در شرایط کنونی سودی ندارد
(last modified 1396-12-14T10:37:18+00:00 )
حوت 14, 1396 15:07 Asia/Kabul

پیشنهاد مذاکره محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان به دلیل صادق نبودن اسلام آباد سودی ندارد

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: پیشنهاد مذاکره محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان به دلیل صادق نبودن اسلام آباد سودی ندارد.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به این پیشنهاد آقای غنی پس از آنکه به طالبان هم پیشنهاد صلح داد، اظهار داشت: حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان بیش از بیست بار به پاکستان سفر کرد تا روابط دو کشور حسنه شود و اسلام آباد دست از خصومت بردارد اما نتیجه مطلوب حاصل نشد.

وی افزود: پاکستان همواره در زمینه صلح افغانستان وعده همکاری داده اما هیچ گاه در عمل به وعده های خود صادق نبوده است، اکنون محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی، همان راهی را در پیش گرفته که آقای کرزی در پیش گرفته بود.

به گفته این کارشناس افغان خواست مردم و دولت افغانستان همواره روابط حسنه با پاکستان بوده اما پاکستانی ها بر اساس برنامه های استراتژیک کوتاه مدت و درازمدتی که دارند هیچ گاه نمی خواهند با افغانستان روابط حسنه داشته باشند، صلح و امنیت در این کشور برقرار شود و بتواند قدرت لازم را بدست آورد.

مظفری عنوان کرد: با این اوصاف پیشنهاد مذاکره مطرح شده از سوی اشرف غنی به پاکستان برای مساله صلح مانند همان پیشنهادهایی است که آقای کرزی داشت و هیچ نتیجه ای هم نگرفت. استقبال پاکستان هم از پیشنهاد آقای غنی بی معنی است زیرا اصولاً نیت همکاری و برقراری روابط حسنه با افغانستان را ندارد.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی چنین پیشنهادهایی از نظر دیپلماسی به ضرر افغان ها است، اکنون خارجی ها هم به این نتیجه رسیده اند که پاکستانی ها علیه افغانستان اقدام و با دشمنان این کشور همکاری کرده اند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: از همین رو برخی از کشورهای غربی بویژه امریکا تصمیم گرفته اند تا بر پاکستان فشار وارد کرده و تحریم هایی را علیه آن کشور اعمال کنند تا روابط خود را با افغانستان حسنه کرده و دست از خصومت بردارد بنابراین در چنین شرایطی پیشنهاد مذاکره صلح با پاکستان از طرف محمد اشرف غنی به موضع گیری های جدی علیه اسلام آباد آسیب وارد می کند.

وی با بیان اینکه پاکستان در تلاش است تا فشارهای سیاسی و تحریم ها را از خود دفع کند، یادآور شد: برای پاکستانی ها رسیدن به اهداف استراتژیک خودشان بسیار مهمتر از آن است که کشور همسایه شان در مشکلات و دهشت باشد و به دنبال آن هستند که در افغانستان یک حکومت ضعیف بر سر کار باشد زیرا وجود یک حکومت قوی در این کشور را به ضرر خود تصور می کنند.

 

کلیدواژه