خارجی ها عامل تمام مشکلات مردم افغانستان هستند
(last modified Mon, 05 Mar 2018 14:27:26 GMT )
حوت 14, 1396 18:57 Asia/Kabul

خارجی ها بویژه امریکا، انگلیس و سایر متحدان غربی شان عامل تمام مشکلات مردم افغانستان هستند

رئیس حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: خارجی ها عامل تمام مشکلات مردم افغانستان هستند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: ما سال هاست که عنوان می کنیم خارجی ها بویژه امریکایی ها، انگلیسی ها و سایر غربی ها تمام مشکلات افغانستان را ایجاد کرده اند.

وی افزود: امروز بسیاری به این نتیجه رسیده اند که عامل وجود تروریزم، فساد، مصیبت و بطور کلی تمام مشکلات در افغانستان خارجی ها هستند، آن ها در امور داخلی و سرنوشت مردم این کشور دخالت می کنند.

این فعال سیاسی افغان همچنان با اشاره به حمایت پاکستان از طرح صلح پیشنهادی رئیس جمهور غنی به طالبان و پیشنهاد مذاکره با پاکستان در این زمینه گفت: اعلام حمایت پاکستانی ها هیچ ارزشی ندارد زیرا آن ها با مردم افغانستان صادق نیستند. آن ها هیچ گاه با مردم و دولت افغانستان با صداقت برخورد نکرده اند.

جعفری عنوان کرد: پاکستانی ها از یکسو می گویند از طرح صلح حمایت می کنند و از سوی دیگر از طالبان و سایر تروریست ها پشتیبانی و به آن ها دیکته می کنند که به برنامه صلح نپیوندند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد صلح اشرف غنی رئیس جمهور به طالبان هم ساده انگارانه است. طالبان باید ابتدا قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و بعد بحث مذاکره و صلح با آن ها مطرح شود. آقای غنی با دست و دلبازی برخورد کرد و در حقیقت زبان طالبان شد به عنوان مثال از اعطای پاسپورت به طالبان، به رسمیت شناسی آنان و ایجاد سهولت های دیگر برای این گروه و حتی تعدیل قانون اساسی سخن گفت البته در صورتی که به روند صلح بپیوندند.

این کارشناس سیاسی گفت: طالبان کسانی هستند که جنایات بسیار کردند، دستشان به خون مردم افغانستان آلوده است و باید توبه کنند، اما رئیس جمهور غنی می گوید که این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت می شناسد.

به گفته جعفری زمانی که حکومت افغانستان چنین انعطاف پذیری از خود نشان دهد قطعاً پاسخ مخالفین مسلح "نه" خواهد بود. طالبان ابزار و وسیله دیگران هستند از خود اراده ای ندارند و این خارجی ها هستند که به آن ها دستور می دهند چه کار کنند.

وی یادآور شد که طالبان پیش از این می گفتند ما با امریکایی ها می جنگیم چون آن ها کافر هستند. و حالا می گویند که فقط با امریکایی ها مذاکره می کنیم و با حکومت افغانستان حرفی نداریم.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: دولت افغانستان باید برنامه دقیقی را اجرا می کرد، از یکسو نیروهای نظامی افغان ضربات محکمی را بر پیکر طالبان وارد می کردند و از سوی دیگر کشورهای خارجی را وادار می کرد که از برنامه صلح حمایت کنند ضمن این ها بحث آمادگی برای گفت و گو با طالبان را هم مطرح می کرد.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: کار اینگونه پیش نمی رود که بسته کامل و آماده به طالبان پیشنهاد شود و اگر آن ها دلشان خواست قبول کنند و اگر دلشان نخواست قبول نکنند. این پیشنهاد انعطاف پذیری کامل دولت افغانستان را نشان می دهد و بهترین پیشنهاد برای یک گروه مخالف است.

جعفری بیان داشت: مردم افغانستان تشنه صلح هستند و پیش از آنکه دولت های خارجی از صلح افغانستان حمایت کنند و یا برخی دولت ها از پیشنهاد صلح استقبال کنند این مردم از آن استقبال می کنند زیرا همین ها هستند که مورد ظلم و تعدی قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: اگر خارجی ها واقعاً صادق هستند بر طالبان و سایر تروریست ها و همچنان بر پاکستان فشار بیاورند، چون به صداقت آن کشور اعتمادی نیست، پاکستان بارها اعلام کرده که از برنامه صلح افغانستان حمایت می کند اما نیروهای تروریستی را به خاک این کشور جهت انجام عملیات اعزام می کند.

 

کلیدواژه