حوت 18, 1396 11:01 Asia/Kabul
  • همسویی اتحادیه عرب با اسرائیل و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه ایران، بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب درباره ادعای دخالت ایران در یمن و تردید در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی تهران را کاملا بی‌ارزش و فاقد وجاهت قانونی دانست.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب (عربستان، امارات، بحرین و مصر) و شبهه‌افکنی بی‌پایه و اساس و دخالت بی‌جا درباره پایبندی ایران به تعهدهای خود در برجام، توصیه کرد: «این چهار کشور به فرافکنی، ایفای نقش مخرب و بحران‌آفرینی بیشتر در منطقه و رقص ننگین سیاسی برای خوشایند رژیم صهیونیستی پایان دهند.» قاسمی با بیان این که «ایران‌هراسی» سیاستی شکست خورده است، خاطرنشان کرد: «ایران نقشی سازنده درچارچوب ثبات و امنیت منطقه ایفا می‌کند.»

بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب که تحت تاثیر و فشار رژیم سعودی منتشر شده است، نشان از رویکرد تقابل این رژیم در منطقه به جای تعامل و گفت وگو برای حل بحران‌های منطقه ازجمله یمن دارد. رژیم سعودی درحالی از هر تریبون و نشستی می‌کوشد همسو با رژیم صهیونیستی و آمریکا بر طبل ایرانی‌هراسی بکوبد، که سیاست‌های این مثلت، ثبات و امنیت منطقه را به خطر انداخته است. کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب درباره موضوعی اظهارنطر می‌کند که اصلا در صلاحیت این کمیته نیست و فقط برای خوشایند صهیونیست‌ها ضد برجام موضع‌گیری کرده است. پیش از این موضعگیری؛ «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن مدعی شد برجام، توافق بدی است و باید لغو یا اصلاح شود. «برجام»، توافقی بین‌المللی و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و تاکنون هم آژانش بین‌المللی انرژی اتمی در 10 گزارش متوالی، پایبندی ایران را به برجام تایید کرده است. درچنین شرایطی، موضعگیری اتحادبه عرب ضد برجام، خوش‌خدمتی به رژیمی است که صدها کلاهک هسته‌ای دارد و تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شود.

همزمان تلاش برای شبهه‌آفرینی درباره حضور و نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه، برنامه مشترک مثلث شوم (عربستان، رژیم اسرائیل و آمریکا) در منطقه است که در برابر تجاوز، ویرانی و ایجاد فاجعه انسانی در یمن و نیز توسعه تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه، مسوول هستند. شوی سیاسی آمریکا، اسرائیل و عربستان برای مُخرب نشان دادن نقش ایران در منطقه، نوعی فرافکنی و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود در سوریه و یمن است. نقش‌آفرینی ایران درچارچوب ثبات و امنیت‌پایدار در منطقه، به نابودی خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه منجر شد. درچنین شرایطی؛ مثلث شوم با تقسیم کار بین خود در هر محفلی می‌کوشد سیاست سازنده ایران را که درخدمت صلح و امنیت منطقه قرار دارد، تحت تاثیر قرار دهد، درحالی که خود، منشاء ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه هستند. درهمین چارچوب؛ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر روز پنجشنبه در بروکسل، با انتقاد از سیاست رژیم سعودی در منطقه اظهار کرد: «عربستان با توطئه‌ به دنبال برهم زدن ثبات منطقه‌ است.»

عربستان‌سعودی درحالی ایران را متهم به ارسال سلاح به یمن می‌کند، که جنگ‌افروزی رژیم سعودی با سلاح‌های فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی ادامه دارد و یمن را به نمایشگاهی از جنایت جنگی و جنایت ضد بشریت تبدیل کرده است. سفر جنجالی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به لندن و محکومیت این سفر به سبب فاجعه‌انسانی در یمن، نشان از واقعیت سیاست عربستان در منطقه دارد و دمیدن بر طبل ایرانی‌هراسی، حاشیه امن سیاسی برای رژیم سعودی و همراهانش ایجاد نخواهد کرد. «کنت روث»، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در تعبیر سیاست رژیم سعودی در منطقه، اظهار کرد: «بمباران و گرسنگی مردم یمن که هنوز همه جنبه‌های وحشیگری و خشونت آن نمایان نشده است، مدل واقعی حکومت عربستان را نشان می‌دهد.»

کلیدواژه