حوت 18, 1396 21:54 Asia/Kabul
  • حساسیت و اهمیت ایران به ثبات و امنیت افغانستان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در دیدار معاون وزیر دفاع ملی افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای برقراری امنیت، صلح و ثبات در افغانستان مضایقه نمی‌کند.

امیر سرتیپ امیر حاتمی روز پنجشنبه در دیدار «احمد تمیم عاصی» Ahmad Tamim Asey معاون سیاسی و راهبردی وزیر دفاع ملی افغانستان در تهران، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای همه کشورهای همسایه؛ صلح، ثبات، آرامش و امنیت را می‌خواهد، تاکید کرد: «دراین میان افغانستان از جایگاه ویژه‌ای برای ایران برخوردار بوده و همیشه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تلاش کرده است.» «احمد تمیم عاصی» هم در این دیدار، امنیت جمهوری اسلامی ایران را امنیت افغانستان دانست و گفت: «کابل هرگونه تهدید و نگرانی ایران اسلامی را تحمل نمی‌کند و با آن برخورد خواهد کرد.» 

ثبات و امنیت افغانستان به‌عنوان همسایه شرقی برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت راهبردی دارد. دو کشور به سبب فرهنگ و مذهب مشترک و روابط دیرنیه دو ملت، نسبت به هم تاثیرپذیر هستند و این مساله بیش از پیش توجه ایران را به تحولات افغانستان دوچندان کرده است. پیامدهای ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، برای ایران مشهود بوده و حضور سه میلیون پناهنده افغان طی چهار دهه گذشته در ایران، موید این مساله است. دراین میان؛ ایران به‌عنوان همسایه افغانستان، به گرمی از پناهندگان این کشور استقبال کرده و همزمان کوشیده است تا امنیت و توسعه اقتصادی دراین کشور به سطحی برسد تا پناهندگان افغان به کشور خود بازگردند.

ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، برآیند اشغالگری دراین کشور است که همزمان تولید و قاچاق موادمخدر هم درسایه حضور نظامیان خارجی در افغانستان ده‌ها برابر شده است. باگذشت 16 سال حضور نظامیان خارجی در افغانستان، ناامنی دراین کشور بیشتر هم شده است. «غلامعلی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت درباره افغانستان گفت: «موضوع امنیت در افغانستان وخیم‌تر شده است و از جامعه بین‌المللی انتظار می‌رود از دولت وحدت ملی افغانستان بیش از پیش در مبارزه با تروریسم و رسیدن به صلح و توسعه‌پایدار در این کشور حمایت کنند.»   

سال 2017، سال خونینی برای مردم افغانستان به ویژه پایتخت‌نشینان این کشور بود. افزایش حملات تروریستی در کابل و دیگر مناطق افغانستان، بیش از پیش همکاری‌های منطقه‌ای را برای مبارزه با تروریسم در افغانستان می‌طلبد. حمایت از دولت وحدت ملی در افغانستان، لازمه موفقیت در مبارزه با تروریسم است. جمهوری اسلامی ایران با حمایت از دولت وحدت ملی افغانستان، تلاش فراوانی کرده است تا صلح و امنیت دراین کشور همسایه شرقی ایران محقق شود. به سبب ارتباطات دیرینه دو ملت ایران و افغانستان و اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی، امنیت دو کشور تفکیک‌ناپذیر است. 

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با دولت افغانستان، یکی از راه‌های اصلی رسیدن به صلح و ثبات در این کشور و منطقه است. حضور بیگانگان در منطقه هیچ‌گاه به نفع ملت‌ها نبوده است. نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان، در کنار افزایش ناامنی و تولید مواد  مخدر در این کشور، ثابت می‌کند حضور نظامیان خارجی و فرامنطقه‌ای در منطقه، درچارچوب منافع ملت‌ها و کشورهای منطقه نیست. حضور برنامه‌ریزی شده داعش در افغانستان با توجه به وضعیت کنونی این کشور، بر پیچیدگی امنیتی افغانستان خواهد افزود. «امیر سرتیپ دوم محمد احدی» معاون امور بین‌الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در دیدار معاون وزیر دفاع ملی افغانستان، اظهار کرد: «آنهایی که داعش را ایجاد و در سوریه و عراق از آنها حمایت کردند، امروز در انتقال آنها به افغانستان نقش‌آفرینی می‌کنند.»

باتوجه به پیچیدگی امنیتی در افغانستان و تاثیرگذاری آن بر ایران، گسترش همکاری‌های تهران و کابل و استفاده افغانستان از تجربه‌های امنیتی ایران، ضروری به نظر می‌رسد و سفر معاون وزیر دفاع ملی افغانستان به ایران درهمین چارچوب قابل ارزیابی است. 

کلیدواژه