حوت 19, 1396 17:02 Asia/Kabul
  •  ارزش های دوران دفاع مقدس از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان شرکت کننده در کاروانهای راهیان‌نور، دوران دفاع مقدس را قطعه‌ای نورانی و برگ‌زرین از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی خواندند و تصریح کردند: عزت، اقتدار، امنیت، استقلال، آزادی و سلامت امروزِ جمهوری اسلامی و ملت مرهون  هشت سال دفاع مقدس است.

جنگ ها غالبا" آثاری همچون  ویرانگری و نابودی و مرگ انسان ها  را در پی دارد ؛ اما زمانی که سخن از دفاع مقدس و حفظ ارزش ها و ایستادن بر سر آرمان ها و اصول باشد ؛ جنگ  می تواند منشا ء جریان های  ارزشی  ماندگار  و خیزش های درونی و تقویت   همبستگی  ها و از خود گذشتگی ها شود .این خصلت ها از عناصر ارزشمندی  هستند که در دوران هشت سال دفاع مقدس شکوفا گردید و شرایط سخت و بحرانی  جنگ در مقابل  دشمن را به فرصت بروز و ظهور ارزش های ماندگارو دفاع از سرزمین ایران تبدیل کرد .

 در این جنگ تجاوز کارانه قدرت های زورگو و زیاده خواه از عراق بخاطر اهداف شان  حمایت کردند و رویای شکست انقلاب و براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را در سر داشتند .

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به  حمایت‌های گسترده مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و اروپا بویژه انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین شوروی از رژیم بعث صدام، گفتند: در اواسط جنگ، فرانسه پیشرفته‌ترین هواپیماها و بالگردهای خود، و آلمان رسماً و علناً مواد شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند که هنوز پس از گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ، بازماندگان زیادی گرفتار آثار آن هستند و تعداد زیادی نیز براثر همان مواد سمّی شهید شدند.

 امروز صفحات  تاریخ انقلاب اسلامی منعکس کننده عناصرارزشی واعتقادی همچون شهادت وایثار؛ بعنوان فصلی تمام نشدنی است . این  ارزش ها  پیوسته  درسهایی به آیندگان و نسل های بعد داده است  که با تئوری ها  و نظریه های سیاسی  متداول قابل  بیان نیستند.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب  ؛ در مقابل  حمایت های جهانی از رژیم  بعث   صدام ؛ جمهوری اسلامی ایران، تنها چیزی که در اختیار داشت، ملت با ایمان و رهبری مقتدری همچون امام خمینی (ره) بود که در نتیجه آن، همه تلاشهای قدرتهای شیطانی دنیا، همچون تیری به سنگ خورد و ملت ایران، در هشت سال دفاع مقدس بر همه قدرتها پیروز شد.

مایکل فیشر در بخشی از کتاب «ایران، از مباحثه مذهبی تا انقلاب» به این نکته اشاره می کند و می نویسد :

"تحولی که در مردم رخ داد به واسطه فرهنگ انقلابی دینی  بود که موجب شکل گیری و پیروزی انقلاب شد. "

منبع حقیقی اقتدار ملت ایران در واقع  داشتن ایمان و باور حقیقت انقلاب اسلامی است که با وجود گذشت  سی ونه  سال ؛ همچنان  پر قدرت جریان دارد و به فرهنگ  و گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

آنگونه که  رهبر معظم انقلاب  خاطر نشان ساختند ؛دوران دفاع مقدس یک ذخیره است که باید برخلاف خواست دشمنان که درصدد به‌فراموشی سپردن آن هستند، برای پیشرفت ایران و رشد ملی و آمادگی مردم و جوانان در میدانهای مختلف، همواره زنده بماند و مورد تجلیل قرار گیرد.

دیدار پرمعنای دانش‌آموزان و دانشجویان شرکت کننده در کاروانهای راهیان‌نور از مناطق  جنگ  تحمیلی   نشان از جاری بودن همان ارزش ها ی ماندگار ایثار گری و شهادت طلبی دوران دفاع مقدس است .