غربی ها می خواهند دامن طالبان از افغانستان برچیده شده و گروه داعش جایگزین آن شود
(last modified Sun, 11 Mar 2018 07:36:02 GMT )
حوت 20, 1396 12:06 Asia/Kabul
  • غربی ها می خواهند دامن طالبان از افغانستان برچیده شده و گروه داعش جایگزین آن شود

به نظر می رسد که غربی ها بویژه امریکایی ها می خواهند هرچه زودتر دامن طالبان از افغانستان برچیده شده و گروه تروریستی داعش جایگزین آن شود

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد که غربی ها بویژه امریکایی ها می خواهند هرچه زودتر دامن طالبان از افغانستان برچیده شده و گروه تروریستی داعش جایگزین آن شود.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تائید بسته پیشنهادی صلح حکومت افغانستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و درخواست از طالبان برای پذیرش آن اظهار داشت: غربی ها به نوعی خواستار کنار زدن طالبان و تقویت داعش در افغانستان هستند تا برنامه های خود را از این طریق پیگیری کنند.

وی افزود: سکوت طالبان در رابطه با بسته پیشنهادی صلح حکومت وحدت ملی افغانستان هم بیانگر آن است که این گروه نیز تمایل به صلح دارد و فقط منتظر نظر جامعه جهانی بویژه امریکا است.

به گفته این کارشناس سیاسی هرچند پس از آنکه طالبان خواستار مذاکره مستقیم با امریکا شدند دولت امریکا خطاب به طالبان گفته که با حکومت افغانستان مذاکره کند اما تصور می شود که دامن طالبان کم کم از افغانستان برچیده شده و گروه دیگری تحت نام داعش جایگزین آن می شود. که اگر قرار باشد طالبان با حکومت افغانستان صلح کنند و داعش جایگزین آنان شود اوضاع وخیم تر خواهد شد.   

خروتی عنوان کرد: از شرایط اینگونه برداشت می شود که گروه تروریستی داعش افغانستان را مصون ترین مکان برای خود یافته و در هر جایی که شکست بخورد این کشور را به عنوان پناهگاه خود می بیند.

این تحلیلگر افغان اظهار کرد: تحرکات گروه داعش در نقاط مختلف افغانستان و انتشار اخبار و تصاویر مختلف در صفحات اجتماعی نگران کننده است، گروه داعش در حال حاضر، هم در برابر حکومت افغانستان می جنگد و هم در برابر طالبان و نگرانی مردم هم همین است که طالبان مانند حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به برنامه صلح بپیوندد و داعش جایگزینش شود.

وی همچنان خاطرنشان کرد: بسته پیشنهادی حکومت افغانستان به احتمال زیاد مورد پذیرش بخشی از طالبان قرار خواهد گرفت و سکوت این گروه نشانه آن است اما بخش دیگری از این گروه به داعش خواهد پیوست که نگرانی عمده هم فعال تر شدن داعش است.

خروتی یادآور شد کشورهای غربی که در ظاهر خود را دشمن داعش معرفی می کنند در اصل از این گروه حمایت می کنند تا به اهداف و منافع خود در افغانستان و منطقه دست پیدا کنند و اگر یک میلیارد دالر در جنگ افغانستان مصرف کنند در مقابل ده میلیارد دالر از ذخایر معدنی این کشور غارت می کنند که اسناد آن هم موجود است.

این کارشناس سیاسی گفت: از سوی دیگر رقابت خاصی بین امریکا با کشورهای دیگر غربی مانند انگلیس و آلمان در رابطه با افغانستان مشاهده می شود که آن هم باعث نگرانی است و این مساله را به اذهان متبادر می سازد که همه آن ها به دنبال تقویت داعش در افغانستان برای ادامه ناامنی ها در این کشور هستند.

وی اضافه کرد: اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواسته بسته پیشنهادی صلح حکومت افغانستان را بپذیرند ظاهراً به این خاطر است که غربی ها طالبان را مانع اصلی پیشرفت داعش می دانند و می خواهند که طالبان هرچه زودتر کنار بروند و فعالیت های داعش گسترده تر شود.

 

کلیدواژه