سنبله 18, 1395 10:47 Asia/Kabul
  • حملات طالبان به اماکن و شهروندان غیر نظامی در افغانستان

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت: گروه طالبان با شکست در میدان جنگ به اماکن غیر نظامی حمله می کند.

محمد هارون چخانسوری افزود: گروه طالبان در ولایت های هلمند، قندوز، بغلان و غزنی به سختی شکست خورده و تلفات سنگینی به آنها وارد شده و برای سرپوش گذاشتن به شکست خود؛ اماکن غیرنظامی را هدف قرار می دهند.

چخانسوری گفت: طالبان در 15 سال گذشته از همین روش استفاده کرده اند و با شکست در میدان جنگ؛ شهروندان غیر نظامی و مراکز آموزشی را هدف قرار می دهند.

همزمان با انتشار اظهارات سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان درباره حملات طالبان علیه اماکن عمومی و شهروندان؛ مسئول هماهنگی کمک های انساندوستانه سازمان ملل هم پیش بینی کرد که بیش از یک میلیون نفر از مردم افغانستان با تداوم درگیری ها در این کشور تا پایان امسال، آواره خواهند شد.

گروه طالبان که داعیه تشکیل امارت اسلامی در افغانستان را دارد، برای تحقق این هدف خود از هر شیوه ای در این زمینه استفاده می کند.

مسئله حمله به شهروندان و اماکن غیر نظامی توسط طالبان در افغانستان که حاکی از رویکرد غیر انسانی این گروه و همچنین بر خلاف مقررات بین المللی است، از جمله شیوه هایی است که طالبان برای پشبرد اهداف خود در این کشور از آن استفاده می کند.

آنگونه که سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده، طالبان به طور معمول هر گاه که در نبرد با نیروهای دولتی این کشور متحمل شکست می شود، برای ایجاد وحشت عمومی و همچنین تحت فشار قرار دادن دولت کابل، اماکن و شهروندان غیر نظامی را هدف قرار می دهند.

این شیوه غیر اخلاقی و غیر قانونی طالبان در کشتار مردم و حمله به اماکن غیر نظامی از جمله مراکز آموزشی در افغانستان، بر خلاف ادعایی است که این گروه مطرح می کند.

طالبان بارها مدعی شده اند که جنگ آنها در افغانستان علیه نیروهای دولتی این کشور و نظامیان خارجی در افغانستان است.

این در حالی است که بر اثر حملات مستقیم اعضای طالبان به اماکن غیر نظامی و مناطق مسکونی در شهرهای مختلف افغانستان سالانه شماری از شهروندان کشته یا زخمی و هزاران نفر از مردم این کشور هم آواره می شوند.

طبق اعلام سازمان ملل از ابتدای امسال تاکنون بیش از 240 هزار نفر در افغانستان بر اثر درگیری ها و تداوم خشونت ها در این کشور آواره شده اند.

در شرایطی که یکی از پیامدهای ادامه جنگ در افغانستان، آوارگی مردم این کشور است، کارشناسان می گویند که بحران روبه افزایش آوارگی شرایط را برای دولت کابل بیش از گذشته سخت می کند.

البته بحران آوارگی در افغانستان می تواند بر حیات فردی و اجتماعی آوارگان نیز تاثیر بسیار منفی داشته باشد.

مشکلات در بخش های آموزش، اشتغال، سلامت و بهداشت از جمله بحران هایی است که آوارگان در افغانستان با آن روبرو هستند.

به همین دلیل است که نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل درباره افزایش آوارگان در افغانستان بر اثر تداوم خشونت و جنگ در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

کلیدواژه