حوت 22, 1396 09:49 Asia/Kabul
  •  سقوط شهرستان

شهرستان « انار دره » در ولایت فراه در غرب افغانستان به کنترل نیروهای طالبان درآمد.

 «ناصر مهری» سخنگوی والی فراه روز دوشنبه ضمن تایید خبر سقوط شهرستان "انار دره" در این  ولایت ،جزئیات بیشتری دراین باره ارائه نکرد.

افراد طالبان شب گذشته به شهرستان انار دره حمله کردند وساختمان فرماندهی پلیس این شهرستان را به کنترل خود درآوردند.

شاهدان عینی گفته اند اهالی این شهرستان درحال فرار از خانه های خود هستند.

ازتلفات احتمالی نیروهای امنیتی افغان واعضای طالبان در درگیری شب گذشته در شهرستان انار دره هنوز گزارشی رسمی منتشرنشده است.

طالبان از دوماه پیش، شهر فراه را محاصره کرده است و درگیری‌ها نیز بین نیروهای امنیتی افغان و این گروه ادامه دارد.

درپی تشدید حملات طالبان به مرکز  ولایت فراه، نیروهای امنیتی افغان عملیات برای پاکسازی برخی از مناطق این  ولایت را آغاز کردند.

اشغال شهرستان اناردره در ولایت فراه توسط طالبان در حالی است که به تازگی سران دولت وحدت ملی افغانستان پیشنهاد گفتگو با این گروه را مطرح کردند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به تازگی در سخنانی در کنفرانس بین المللی صلح در کابل در چارچوب طرح پیشنهاد صلح به طالبان،گفته بود که باید این گروه به عنوان یک گروه سیاسی به رسمیت شناخته شود.وی حتی در این پیشنهاد صلح ،آغاز گفتگوهای بدون پیش شرط را مورد تاکید قرار داده بود.

تداوم حملات و خشونت های طالبان درمناطق مختلف افغانستان به خصوص اشغال شهرستان انار دره در  ولایت فراه نشان داد که این گروه همچنان بر ادامه جنگ دراین کشور تاکید دارد و دستکم از ابزار تداوم جنگ در افغانستان برای کسب امتیازات بیشتر از دولت این کشور استفاده می کند.     

 اگرچه امتیازات مطرح شده توسط اشرف به طالبان غنی شامل به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک گروه سیاسی و گفتگوهای بدون پیش شرط در برخی محافل سیاسی و رسانه ای افغانستان،طرحی برای تشویق طالبان به پیوستن به روند صلح ارزیابی شد اما مخالفان آنرا زمینه ای برای مطالبه امتیازات بیشتر از سوی طالبان می دانند.

دکترسعید نیازی ازکارشناسان سیاسی در افغانستان می‌گوید،دولت افغانستان به جای امتیاز دادن به طالبان، بهتر است که عوامل اصلی جنگ و مخالفت طالبان با صلح را مورد توجه قرار دهد.امتیاز دادن به طالبان در افغانستان راه حل نیست و باید بنیادهای اساسی دلیل جنگ و دلیل مخالفت طالبان پیدا شود تا منبع اصلی از بین برود و بعد ممکن است که در افغانستان صلح تامین شود،در غیر این صورت اگر دولت کابل انعطاف نشان داده و امتیازاتی را بدهد،طالبان موضوعات دیگری را در پیش خواهند گرفت که بازهم دولت مجبور خواهد شد امتیازات بیشتری بدهد.

البته در مقابل چنین دیدگاهی برخی محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان هم دولت این کشور در شرایطی ارزیابی می کنند که چاره ای جز ارائه امتیاز به گروه طالبان ندارد.

هارون میر از کارشناسان سیاسی در افغانستان می‌گوید، دولت افغانستان مجبور است از طریق دادن امتیازات به طالبان، اعضای این گروه را وادار به پذیرش صلح کند.به گفته وی، اکنون گروه‌ طالبان از موضع قدرتمندی برخوردار است و دولت افغانستان نمی‌تواند از طریق فشار افراد این گروه را به پای میز مذاکره بکشاند.  

عدم واکنش مثبت طالبان به طرح پیشنهادی صلح توسط رئیس جمهوری افغانستان ضمن آنکه تغییر نیافتن موضع جناح اصلی طالبان برای مذاکره صلح را نشان داد، تا حدودی هم نظر مخالفان درباره تاثیر سخنان اشرف غنی در مطالبه امتیازات بیشتر از سوی این گروه را مورد تایید قرار داده است.  

کلیدواژه