شفافیت عملکرد موسسات خارجی راه بازگشت غیرقانونی مبالغ کمکی به کشورهای کمک کننده را می بندد
(last modified 1396-12-22T09:08:34+00:00 )
حوت 22, 1396 13:38 Asia/Kabul

در صورتی که درخواست رئیس جمهور افغانستان از موسسات خارجی مبنی بر شفافیت عملکرد آنان عملی شود راه های بازگشت غیرقانونی مبالغ کمکی به کشورهای کمک کننده مسدود می شود

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: در صورتی که درخواست رئیس جمهور افغانستان از موسسات کمک کننده خارجی مبنی بر شفافیت عملکرد آنان عملی شود برای افغانستان مفید است و راه های بازگشت غیرقانونی مبالغ کمکی به کشورهای کمک کننده مسدود می شود.

محمد شریف طیبی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به خواسته محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این موسسات مبنی بر اینکه گزارش کارهای خود طی هفده سال گذشته، میزان اعتبار مصرفی، دستاوردها و نتایج حاصل از این عملکردها را به دولت افغانستان ارائه کنند، گفت: اگر نظارت دقیقی بر عملکرد این موسسات وجود داشته باشد به نفع افغانستان خواهد بود.   
محمد اشرف غنی در نشستی با عنوان "نقش و اهمیت موسسات غیر دولتی در کاهش فقر و توسعه متوازن" از موسسات کمک کننده به کشورش خواست که از کارهای پراکنده و غیر موثر خودداری کنند و از کارهایی که طی هفده سال گذشته انجام داده اند، میزان اعتباری که مصرف کرده اند، دستاوردها و نتایج حاصل از این عملکردها به دولت افغانستان گزارش ارائه کنند و بودجه خود را شفاف و بطور سالانه به دولت گزارش دهند.

طیبی عنوان کرد: یکی از موارد مشکوک در افغانستان وجود موسسات خارجی است که در کنار اجرای برخی پروژه های اقتصادی و فرهنگی برنامه های سیاسی را نیز پیش می برند و متهم به فساد مالی هم می باشند. اگر پروژه ها مشخص باشند و حکومت وحدت ملی بر آن ها نظارت داشته باشد فعالیت های سیاسی حاشیه ای آنان محدود خواهد شد.

این حقوقدان افغان اظهار کرد: طی هفده سال گذشته مبالغ قابل توجهی از کشورهای کمک کننده وعده گرفته شده و تا حد زیادی هم این پول ها وارد کشور شده اما نتایج مثبت آن مشاهده نشده است، بطوریکه حدود بیست و پنج درصد از این مبالغ به نوعی در افغانستان مصرف شده اما حدود هفتاد و پنج درصد دیگر دوباره به همان کشورها بازگشته و یکی از کانال هایی که این مبالغ با ترفندهای مختلف از طریق آن به کشورهای کمک کننده بازگردانده شده همین موسسات بوده است.

وی افزود: اگر خواسته رئیس جمهور افغانستان عملی شود از نظر اقتصادی هم برای افغانستان مفید است زیرا راه های بازگشت غیرقانونی مبالغ کمکی کشورهای کمک کننده به این کشورها مسدود می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی زمانی که دولت نظارت بیشتری بر عملکرد این موسسات داشته و بتواند اهداف و حوزه فعالیت آن ها و هزینه های دریافتی شان را زیر نظر داشته باشد این موسسات هم تلاش خواهند کرد که خروجی و دستاوردهای بهتری داشته باشند. اما اگر این موارد عملی نشود مانند سال های گذشته عمل کرده و نتیجه کارشان مشخص نخواهد بود.

طیبی بیان داشت: اگر مشخص شود که این موسسات عملکرد مثبتی نداشته اند و در فساد هم دخیل بوده اند باید به کشورهای خود برگردانده شوند و یا فعالیت هایشان محدود شود. اما شیوه عملکرد حکومت افغانستان اینگونه بوده که اگر ثابت هم بشود که موسساتی در فساد و ناامنی نقش داشته اند و در برخی حوزه ها دخالت کرده اند، تلاشی برای بازگرداندن آن ها نکرده اند. زیرا این حکومت بر اساس خواسته آن ها شکل گرفته و متکی به این موسسات و کمک کنندگانی بوده که از آنجا آمده اند.

وی اضافه کرد: این احتمال هم وجود دارد که هدف دولت افغانستان موسسات مربوط به برخی از کشورهای خاص باشد و بخواهد با تحت نظر قرار دادن آن ها برای بازگرداندن آن ها به کشورهایشان اقدام کند. اما برخی از این موسسات هم از سوی کشورهای کمک کننده به منظور مصرف مبالغ کمکی ایجاد شده اند و بعید است که دولت افغانستان بتواند در وجود و عملکرد آن ها تغییرات اساسی ایجاد کند.

 

کلیدواژه