حوت 29, 1396 11:37 Asia/Kabul
  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ؛ کارنامه ای موفق در (ABU)

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ارسال 1852 آیتم خبری به اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU «آسیاویژن» در سال 2017 رتبه نخست را درمیان 34 سازمان عضو به خود اختصاص داد.

خبراین موفقیت روز دوشنبه در نشست سالانه اعضای اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوس آرام ،در کاتماندو Kathmandu پایتخت نپال اعلام شد.

اعضای آسیاویژن هر روز مهمترین اخبار سیاسی، اقتصادی، ورزشی، علمی، هنری و فرهنگی خود را به مرکز آن این اتحادیه  در کوالالامپور Kuala Lumpur پایتخت مالزی  ارسال می‌کنند.

در سال 2016 نیز؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (آی آر آی بی) توانسته بود جایگاه نخست را در این اتحادیه به خود اختصاص دهد  .

چه ایل، مدیر آسیاویژن، بخش مبادله خبری اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه (ای بی یو) ،در بیان  علل موفقیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می گوید :داشتن تحریریه خبری ثابت و تمام وقت با نیروی کارآمد مهمترین علت توفیق ایران بوده است.

 اخبار ارسالی شبکه های عضو این اتحادیه  نه تنها  در اختیار دیگر اعضا قرار می‌گیرد بلکه با اتحادیه های رادیو و تلویزیون های اروپایی" ایی بی یو"، واتحادیه رادیو و تلویزیون های عربی "آزبو"  نیز مبادله می شود .
نقش رسانه  مستقل  در انعکاس شفاف اخبار وانتقال  حقایق وتحلیل رویدادهای جهان از  اهمیت  ویژه ای برخوردار است . صدا و سیمای  جمهوری  اسلامی ایران درعرصه برون مرزی توانسته است   گفتمان  خبری و تصویری را به بهترین نحو پوشش  دهد . درخشش صدا وسیمای جمهوری  اسلامی  ایران  دربین اعضای  اتحادیه  آسیا  ویژن  در واقع میزان تاثیرگذاری  این رسانه را بعنوان یک شبکه پر مخاطب  برون مرزی  نشان می دهد. این در حالیست که آمریکا بویژه در سال های اخیر تلاش کرده است با استفاده از ابزار رسانه،ایران را با  چالش  مواجه کند. 
رابرت مک‏ ماهون ، تحلیل‏گر سایت اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا می گوید : از آنجا که اقدام نظامی ضد ایران بعید به نظر می‌رسد، گزینه‌ قدرت نرم با استفاده از تشدید مراکز سخن‌پراکنی در اولویت است.
در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا آمده است : ما می‏ خواهیم با برخی رادیو و تلویزیون‏های خصوصی و آمریکایی در کالیفرنیا و نیوجرسی و واشنگتن دی.سی همراه شویم تا به آنها کمک کنیم پیام آمریکا را به داخل ایران برسانند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  اما با وجود گستردگی  نفوذ رسانه های بزرگ غربی و اعمال محدویت های تحریم گونه   توانست  رکورد تازه ای را درتولید محتوا و خنثی کردن این تحرکات به ثبت برساند .رسانه ملی  با جذب  مخاطبان بسیاری  نشان داده است   که در این عرصه  از شایستگی و توان تخصصی و مهارت های لازم برای پوشش  سریع وبه موقع رویدادها  و همچنین انتقال  تجربیات رسانه ای به سایر کشورها برخوردار است  . موفقیت  ایران در میان اعضای اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوس آرام (ABU) را می بایست  درهمین  چارچوب ارزیابی کرد .