رایزنی های ولیعهد  عربستان در واشنگتن ؛ ادامه باج گیری ترامپ زیر پوشش ایران هراسی ؛
(last modified 1397-01-02T06:55:46+00:00 )
حمل 02, 1397 11:25 Asia/Kabul
  •  رایزنی های ولیعهد  عربستان در واشنگتن ؛ ادامه باج گیری ترامپ زیر پوشش ایران هراسی ؛

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی این روزها سرگرم دیدار با مقام های امریکاست .سفری که کلید واژه آن "فروش سلاح " است .

سفارت عربستان در آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ؛در دیدارهای چند روز اخیر بن سلمان با مقام های امریکا  بر «اهمیت ارتباط مستقیم با شریکان» تأکید شده است. 

مطابق این بیانیه، بن سلمان  با نمایندگان کنگره آمریکا درباره «تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط‌ گرایی و آنچه  تهدید ایران خوانده شده  بحث و گفت‌وگو کرده است. 

ولیعهد عربستان قرار است امروز (پنجشنبه) هم در ضیافت شام با «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا شرکت کند. 
ترامپ  در دیدار با ولیعهد عربستان گرافیگ بزرگی را به خبرنگاران نشان داد که تجهیزات نظامی فروخته شده به عربستان را نشان می‌داد. وی با اشاره به لیست خرید سلاح از سوی عربستان به تعداد مشاغلی که در اثر فروش این تجهیزات ایجاد خواهد شد اشاره کرد و از ولیعهد عربستان خواست تا ثروت کشورش را با خرید تسلیحات از آمریکا تقسیم کند. ترامپ تصریح کرد: عربستان کشور ثروتمندی است و آنها می‌خواهند بخشی از این ثروت را به شکل خرید  تجهیزات نظامی به آمریکا بدهند.

عربستان همچنین قصد دارد دستکم از سال ۲۰۱۹ تا پنج درصد از سهام شرکت عظیم نفتی آرامکو را وارد بازار بورس کند که رقمی برابر با ۱۰۰ میلیارد دلاراست .این بالاترین رقمی است که تاکنون بازار بورس تجربه کرده است.

"عبدالباری عطوان" سردبیر روزنامه معروف رای الیوم در مقاله ای، دونالد ترامپ را به باج خواهی از عربستان و امارات متهم کرده ومی نویسد:

ترامپ پیشتر نیز پاسخ به دعوت عربستان مبنی بر سفر به ریاض را به دریافت صدها میلیارد دلار در قالب خرید تسلیحات و سرمایه گذاری عربستان  در آمریکا مشروط کرده بود .ترامپ گفته بود ، وقتی سعودی ها این شرط را پذیرفتند عازم ریاض شد.

ترامپ در نخستین سفر خود پس از آغازدوره ریاست جمهوری اش ،عربستان را انتخاب کرد. رئیس جمهور آمریکا در آن سفر موفق به امضای قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش اسلحه به عربستان شد

از نظر آمریکا،  دوشیدن  کشورهای عربی  ثروتمند که ترامپ آنها را به گاو شیرده تشبیه کرده است ؛بر دموکراسی و حقوق بشر مقدم است.  ترامپ با همین تفکر پرونده اوضاع وخیم حقوق بشر و دموکراسی در عربستان را کاملا کنار گذاشت و به گونه ای با حاکمان سعودی و عربستان برخورد کرد که انگار این کشور مهد دموکراسی است .

سازمان عفو بین الملل در گزارش ۲۰۱۸ نوشت :در عربستان  بحث از نوسازی و مدرنیته می شود اما واقعیت در عربستان این است که هر ندا و صدای مخالفی خفه می شود.

«نینا والش» مسئول بخش نزاع های مسلحانه سازمان عفوبین الملل گفت  : "پژوهشهای میدانی استفاده از سلاح ساخت آمریکا، بریتانیا  و فرانسه را در کشتار مردم یمن مورد تایید قرار داده است . برجسته ترین جنایات جنگی و ضد بشری اما  بدون واکنش قوی از سوی جامعه بین المللی می ماند و عامل ارتکاب آن مجازات نمی شوند." 

قدرت مالی و دلارهای نفتی عربستان شاید تا مدتی برای پیشبرد اهداف شیطانی بن سلمان  موثر باشد اما یقینا این اهرم همیشگی نیست و آینده این  را نشان خواهد داد.

 

کلیدواژه