حمل 06, 1397 12:58 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر دفاع المان بر حضور طولانی نظامیان در افغانستان

وزیر دفاع آلمان بر آمادگی نظامیان این کشور برای حضور طولانی مدت در افغانستان تاکید کرد.

'اورسولا فان در لاین' Ursula von der Leyen وزیر دفاع آلمان  در بازدید از نظامیان آلمانی در پایگاهی در شهر 'مزار شریف' مرکز ولایت بلخ  شمال افغانستان از نظامیان کشورش در افغانستان  خواست  خود را برای حضوری طولانی مدت در این کشور آماده کنند. وی ضمن دیدار از پایگاه نیروهای المانی در ولایت بلخ از افزایش نیروهای نظامی المان از 900 نیرو به 1300 نیرو خبر داد. پارلمان المان بوندستاک Bundestagاخیرا طرح افزایش نیروهای این کشور در افغانستان را تصویب کرد. این بدان معنا است که المان نیز مانند امریکا و انگلیس درصدد است با افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان از این کشور به عنوان پایگاه نظامی در منطقه استفاده کند. این در حالی است که المان و سایر کشورهای غربی در هفده سال گذشته حضور موفقی در افغانستان نداشته اند و نیروهای المانی جنایات زیادی را در افغانستان مرتکب شدند که هنوز دولت المان به ان رسیدگی نکرده است. در سال 2009 براثر حمله هوایی نیروهای المان به تجمع غیر نظامیان در قندوز بیش از 200 تن از انان کشته و زخمی شدند به رغم تایید این حمله از سوی کمیته تحقیق دولت افغانستان اما ارتش و دولت المان هیچگاه مسئولیت این جنایت را برعهده نگرفتند و گفته می شود شکایت خانواده های قربانیان جنایت نیروهای المان در ولایت قندوز هنوز به نتیجه نرسیده است.

   فرانتنس یوزف یونگ (Jürgen Trittin)، کارشناس مسایل سیاسی

"صدر اعظم المان و وزارت دفاع این کشور حقیقت حمله نیروهای المانی به غیر نظامیان در قندوز افغانستان را مخفی می کنند"

سازمان ملل همواره در گزارشهای خود امار کشته شدگان غیر نظامی در افغانستان را هزاران نفر اعلام می کند. این بدان معنا است که بسیاری از اخبار و اطلاعات و همچنین جنایات نیروهای خارجی حاضر در افغانستان منتشر نمی شود و از سوی رسانه های غربی سانسور می شود. علاوه براین دولت المان در حالی ادامه حضور نیروهای نظامی این کشور در افغانستان را تمدید کرد و درصدد افزایش این نیروها است که نیروهای خارجی در هفده سال گذشته نه تنها عملکرد موفقی در افغانستان نداشتند بلکه خود به عامل ناامنی در این کشور تبدیل شده اند

گرت پورت porter Garrettکارشناس مسایل سیاسی

"جنگ المان و امریکا در افغانستان جنگ برحق نیست نیروهای خارجی صلاحیت جنگ در افغانستان را ندارند دولت المان به دنبال اهدافی فراتر از جنگ در افغانستان است "

در هر حال، تشدید جنگ در افغانستان و افزایش ناارامی ها نشان می دهد که نیروهای خارجی مستقر در این کشوردر هفده سال گذشته نه تنها در جهت از بین بردن ریشه های بحران و ناامنی حرکت نکرده اند  بلکه با مدیریت بحران همچنان بهانه لازم را برای ادامه حضور نظامیشان در افغانستان حفظ می کنند. غارت منابع معدنی افغانستان و تلاش برای تسلط بر امور منطقه از جمله مهمترین هداف اشغالگران همچون آلمان در افغانستان تلقی می شود.

کلیدواژه