مردم و دولت افغانستان نمی خواهند این کشور میدان رقابت قدرت های بزرگ شرق و غرب باشد
(last modified 1397-01-12T08:03:40+00:00 )
حمل 12, 1397 12:33 Asia/Kabul

مردم و دولت افغانستان نمی خواهند این کشور میدان رقابت قدرت های بزرگ شرق و غرب باشد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: مردم و دولت افغانستان نمی خواهند این کشور میدان رقابت قدرت های بزرگ شرق و غرب باشد.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در زمان جنگ سرد یک عده از کشورها تحت سیطره امریکا بودند و عده ای از کشورها هم تحت سیطره شوروی سابق قرار داشتند اما با پایان جنگ سرد این مساله برهم خورد و امریکا در تعدادی از اقمار شوروی سابق نفوذ کرد که البته خشم روس ها را هم برانگیخت.

وی با اشاره به پیشنهاد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد برگزاری نشست سه جانبه روسیه، امریکا و افغانستان در رابطه با مسایل افغانستان افزود: امروز که روسیه قدرت خود را باز یافته می خواهد دوباره در اقمار سابق خود سیطره داشته باشد ضمن اینکه بر سر مساله افغانستان هم اختلاف نظرها و کشمکش هایی بین امریکا و روسیه بوجود آمده است.

این کارشناس افغان با اشاره به خواست وزیر خارجه افغانستان از روسیه و امریکا مبنی بر اینکه افغانستان را محل رقابت های خود قرار ندهند، گفت: مردم افغانستان قربانی کشمکش های بین روسیه و غربی ها قرار گرفته اند و اکنون که افغانستان می خواهد روی پای خود بایستد دولت کابل این خواسته را دارد که این کشور به جای اینکه نقطه تقابل میان امریکا و روسیه باشد نقطه تعامل باشد تا افغان ها هم از مشکلات کنونی رهایی پیدا کنند.

نهضت یار با اشاره به اظهارات برخی سیاستمداران امریکایی مبنی بر اینکه روس ها نمی توانند نقش زیادی در قضایای افغانستان داشته باشند، گفت: روس ها نقش سازنده و اساسی در افغانستان دارند، اخیراً هم صحبت هایی هم با امریکایی ها داشتند، با چینی ها هم صحبت هایی داشتند که از این طریق می توانند بر امریکایی ها فشار هایی وارد و قدرت خود را در منطقه تثبیت کنند.

وی اضافه کرد: اظهارات زلمی خلیلزاد سفیر امریکا در افغانستان در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، مبنی بر نقش کمرنگ روس ها در افغانستان دیدگاه شخصی وی است و محاسبات امریکایی ها در مورد افغانستان معمولاً اشتباه بوده ضمن اینکه در دیگر مناطق هم محاسبات دقیقی نداشتند و شکست آن ها در سوریه می تواند دلیلی بر این مدعا باشد.

 

کلیدواژه