سنبله 20, 1395 11:12 Asia/Kabul
  • فاجعه منا
    فاجعه منا

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به اتحادیه عرب توصیه کرد به حمایت‌های غیرسازنده از عربستان سعودی پایان دهد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، عصر جمعه در واکنش به بیانیه ضد ایرانی شورای وزیران اتحادیه عرب گفت اگر این شورا در تمایلش برای کمک به همزیستی مسالمت آمیز بین کشورهای منطقه صادق است و اراده‌ی جدی برای همگرایی و تقویت حُسن همجواری در منطقه دارد، باید قاطعانه از عربستان بخواهد کشتار و سرکوب مردم در سوریه، عراق، یمن و بحرین و حمایت از گروه‌های ترویستی ساخته و پرداخته خود در منطقه را متوقف کند.

شورای وزیران امور خارجه اتحادیه عرب روز پنجشنبه در بیانیه پایانی نشست خود در مصر، در واکنش به پیام حج رهبر معظم انقلاب اسلامی و انتقاد ایشان از مسوولان سعودی در مدیریت حرمین‌شریفین مدعی شد این گونه مواضع با حقیقت آنچه عربستان برای اسلام، مسلمانان و مراسم حج انجام می‌دهد، واقعیت ندارد.

این شورای عربی در حالی از مدیریت کنونی حج حمایت می‌کند که در نتیجه ناکارآمدی این مدیریت، هزاران زائر بیت‌الله الحرام از کشورهای مختلف اسلامی روز عید قربان پارسال زیر دست و پا و در گرمای سوزان جان باختند.

اگر چه مسوولان سعودی مدعی هستند در وقوع فاجعه منا نقش نداشتند، اما عملکرد آنان و دستگاه‌های ذی‌نفع سعودی پس از فاجعه منا قابل تایید و دفاع نیست و حتی به نوعی جُرم محسوب می‌شود.

هنگام وقوع فاجعه منا مسوولان سعودی کاری نکردند و فقط نظاره‌گر جان دادن حاجیان در سرزمین سوزان منا بودند. بی‌احترامی به اجساد کشته‌شدگان و اهمیت نداشتن جان کسانی که نفس داشتند و به سبب گرمای شدید و تشنگی جان باختند، لکه‌ننگی بر پیشانی خادمان به اصطلاح اسلامی حرمین‌شریفین است.

انتقادهای واقع‌گرایانه از عملکرد رژیم سعودی در مدیریت حج، کمترین حق طبیعی خانواده قربانیان فاجعه منا و مسوولان کشورهای اسلامی است تا حقیقت این ماجرا کشف شود و دولت سعودی پاسخگو باشد.

اصرار مسوولان عالی‌رتیه جمهوری اسلامی ایران بر روشن شدن ابعاد فاجعه منا، به این دلیل است که با گذشت یک سال از این فاجعه، حکام سعودی از عذرخواهی خودداری کردند و حتی از کشته شدن هزاران زائر بیت‌الله الحرام هنگام انجام فریضه و فرمان الهی، ابراز تاسف هم نکردند.

حکام سعودی در فاجعه منا به سبب بی‌تدبیری و سوء مدیریت باید در جایگاه متهم، پاسخگوی مسلمانان داغدار باشند، اما آنان در مقام مدعی قرار گرفتند و دیگران را مقصر جلوه دادند. با توجه به ارزش نداشتن جان انسان‌ها برای حکام سعودی و نقش مخرب این حکام در همراهی با جنایت‌های تروریستی در منطقه و دشمنان جهان اسلام، پیام امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی به حاجیان، سخن دل امت اسلامی بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با آگاهی از مدیریت نامناسب حکام سعودی در امور حج از ملت و دولت‌های اسلامی خواستند فکری برای مدیریت حج بکنند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر جهان اسلام چاره‌ای اساسی برای مدیریّت حرمین‌شریفین و مساله‌ حج نیاندیشد، امّت اسلامی در آینده با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.

در چنین شرایطی، بی‌تفاوتی در برابر اقدامات آل سعود به صلاح امت اسلامی نیست و دشمنان وحدت جهان اسلام با همکاری عربستان و حمایت از سیاست‌های این کشور در حال تضعیف قدرت و توان امت اسلامی هستند.

استمرار روند موجود و حمایت‌های دانسته و ندانسته از عربستان سعودی، کشورهای حامی این کشور را هم گرفتار سیاست‌های بی‎ثبات ساز ریاض خواهد کرد. کشتار روزانه اعراب در کشورهای مختلف منطقه، نتیجه سیاست کنونی عربستان و حمایت غیرسازنده از این کشور است.

 

 

کلیدواژه