امریکا بدنبال تخریب روابط ایران و کشورهای عربی
(last modified 1397-01-19T05:40:59+00:00 )
حمل 19, 1397 10:10 Asia/Kabul
  •   امریکا بدنبال تخریب روابط ایران و کشورهای عربی

دولت امریکا  در روزهای اخیر  تحرکات  تازه ای را  در جهت  رفع اختلافات  در روابط بین کشورهای عربی و در عین حال تحریک این  کشورها به موضع گیری ضد ایران آغاز کرده است .

سفرهای متعدد مقامات کشورهای عربی به واشنگتن نیزبا همین رویکرد بوده است که تازه ترین  آنها دیدارمحمد بن سلمان ولی عهد عربستان ازآمریکاست .

محافل خبری وسیاسی  این تحرکات رابه منزله  شروع فصل جدیدی از رویارویی امریکا با ایران با استفاده از نقش آفرینی عربستان  ارزیابی می کنند .  برخی منابع در دولت آمریکا  اخیرا فاش کردند که دونالد ترامپ خواهان قطع کامل روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس با ایران است.

به گفته این منابع، ترامپ در پرونده بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج‌فارس  سعی کرد اختلافات بین این کشورها را از طریق ایجاد جبهه یکپارچه برای مقابله با ایران حل نماید.

روزنامه «الرأی » کویت با اعلام این مطلب به نقل از این منابع نوشت: «ترامپ که قرار است بزودی با محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی دیدار کند از کشورهای عضو شورای همکاری می‌خواهد که روابط خود با ایران را به طور کامل قطع کنند».

ترامپ امیدوار بود که زمان استقبال از ولی‌عهد سعودی در کاخ سفید، اختلاف عربستان و قطر را حل کند اما دیدارهایی که دو طرف قبل از این دیدار انجام دادند، این تلاش را بیهوده گذاشت . سرانجام ولی‌عهد سعودی و رئیس جمهور آمریکا به بیان ضرورت وحدت کشورهای  عرب  خلیج فارس در جهت  مقابله با  ایران بسنده کردند. 

 واقعیت این است که نوع روابط  امریکا با عربستان با ایده هایی  نظیر تشکیل نیرویی یکپارچه با مشارکت امریکا  درخلیج فارس ارتباط نزدیکی دارد .

اظهارات  "جیمز جونز" فرمانده ارشد سابق ناتو  اهداف  این تحرکات را به وضوح نشان می دهد  . وی  یکسال قبل خواستار تشکیل پیمانی شبیه پیمان ناتو در منطقه خلیج فارس تحت عنوان «پیمان ناتو خلیج فارس» شده بود .

البته عربستان و برخی کشورهای عربی منطقه که دنبال فرصت سازی برای خود هستند ؛دراین مسیر پیشقدم شده اند .اما  در این روند همه  کشورهای عربی منطقه خلیج فارس لزوما" با امریکا  و عربستان همسو نیستند . مواضع سه کشور عمان، قطر و کویت در این زمینه  تفاوت  ها را نشان می دهد .

امریکا در این بازی سیاسی  سعی دارد هزینه های مداخلات  خود در منطقه را بردوش کشورهای عربی بگذارد و این  بخشی از  سیاست  ترامپ  است که در  جریان فعالیت های انتخاباتی اش عنوان شد .

روزنامه رای الیوم  چاپ لندن از این روند بعنوان دام جدیدی برای کشورهای حوزه خلیج فارس نام برد که تحت عنوان مقابله با خطر ایران نهاده شده است. پایگاه اینترنتی  این روزنامه  در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان  نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی  نوشت:

"مقابله جدیدی که دولت آمریکا برای ورود به آن آماده می شود شاید در زمین سوریه نباشد بلکه در میدان خلیج فارس و دقیقا ضد ایران باشد."

امریکا  در چهار دهه گذشته بارها نشان داده است که بدنبال  امنیت سازی در منطقه نیست و برای مقابله با تهدیدهای واقعی هیچ گام موثری برنداشته است . زیرا خود این تهدید ها را بوجود اورده است تا  زمینه را برای فروش سلاح و تضمین  منافع شرکت های اسلحه سازی فراهم  کند .