پاکستان پایبندی به تعهدات خود نسبت به افغانستان و صلح و امنیت این کشور ندارد
(last modified 1397-01-19T08:19:25+00:00 )
حمل 19, 1397 12:49 Asia/Kabul

سفرهای متقابل و گفت و گوهای مقامات افغان و پاکستانی حتی در اوج تنش ها بین دو کشور انجام شده اما نتایج خاصی درپی نداشته است

کارشناس سیاسی افغان گفت: سفرهای متقابل و گفت و گوهای مقامات افغان و پاکستانی حتی در اوج تنش ها بین دو کشور انجام شده اما نتایج خاصی درپی نداشته است.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان و هیات همراه به کابل و دیدار با مقامات افغان اظهار داشت: پاکستان مداخلاتی در امور افغانستان داشته و دارد و هیچ پایبندی هم به تعهدات خود نسبت به افغانستان نداشته و افغان ها به پاکستان به عنوان کشوری می نگرند که بی رحمانه ترین اقدامات را علیه آن ها انجام می دهند.

وی افزود: بنابراین نمی توان انتظار داشت که چنین سفرهایی نتایج مثبتی درپی داشته باشد و در بهبود روابط دو کشور تاثیری بگذارد و یا زمینه را برای آن فراهم کند.

این استاد دانشگاه در افغانستان عنوان کرد: درپی فشارهایی که از سوی امریکا و متحدینش بر پاکستان وارد شده، اتهاماتی که حکومت افغانستان علیه پاکستان مطرح کرده و تحریم هایی که اعمال شده، مقامات پاکستانی بارها به افغانستان سفر کرده اند و نشست هایی در دو کشور برگزار شده اما نتیجه ای حاصل نشده است.

به گفته این کارشناس سیاسی موشک باران پاکستانی ها به مناطق مرزی در شرق افغانستان همچنان ادامه دارد و این نشانه مداخله آشکار آنان در امور افغانستان است و مداخلات آن ها هم بیشتر به دلیل مساله خط دیورند و حضور فعال هند در افغانستان است.

سیحون در رابطه با ادامه حملات موشکی و حتی تجاوز مرزی پاکستان در شرق افغانستان اظهار کرد:

بسیاری از حکومت های افغانستان و از جمله حکومت فعلی خط دیورند را به عنوان مرز رسمی بین دو کشور به رسمیت نمی شناسند اما پاکستان اصرار دارد که این خط به عنوان مرز بین دو کشور به رسمیت شناخته شود و این مساله سبب بروز تنش ها بین دو کشور شده است.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که پاکستان از رقبای سرسخت هند است و از گذشته ها تنش های شدیدی بین دو کشور وجود داشته و حکومت افغانستان هم نتوانسته در سیاست خارجی و روابط با این دو کشور توازن را برقرار کند. حکومت افغانستان در زمینه مسایل اقتصادی و سیاسی، میدان را در اختیار هندوستان قرار داده و پاکستانی ها در این زمینه سکوت نمی کنند.

سیحون عنوان کرد از سوی دیگر امریکا در گذشته با پاکستان به عنوان یک شریک استراتژیک رابطه داشته و بسیاری از سیاست های امریکا از طریق پاکستان در افغانستان و برخی کشورهای دیگر پیاده شده اما اکنون پاکستانی ها تحت فشار قرار گرفته اند و این در حالی است که اسلام آباد مناسبات نزدیکی با چین هم دارد که رقابت هایی بین امریکا و چین نیز در جریان است و پاکستان هم طبعاً به دنبال استفاده از موقعیت خود در منطقه خواهد بود.

وی اضافه کرد: این مسایل سبب شده که پاکستانی ها نه تنها تلاشی برای تامین صلح و امنیت در افغانستان نکنند بلکه حتی مداخلات خود را بیشتر کنند.

 

کلیدواژه