توافقات مقامات افغان و پاکستانی؛ آغازی برای مذاکرات و تفاهمات آینده بین دو کشور
(last modified Mon, 09 Apr 2018 13:47:47 GMT )
حمل 20, 1397 18:17 Asia/Kabul

سفر هیات عالیرتبه پاکستانی به ریاست صدراعظم آن کشور به افغانستان و دستیابی به برخی توافقات با مقامات افغان می تواند آغازی برای مذاکرات و تفاهمات آینده تلقی شود

استاد دانشگاه در کابل گفت: سفر هیات عالیرتبه پاکستانی به ریاست صدراعظم آن کشور به افغانستان و دستیابی به برخی توافقات با مقامات افغان می تواند آغازی برای مذاکرات و تفاهمات آینده تلقی شود.

دکتر عبدلطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اگرچه شرایط دشوار و پیچیده و تنش های گسترده ای بین افغانستان و پاکستان وجود داشته اما به نظر می رسد که چرخش نسبی در مناسبات دو کشور بوجود آمده هرچند که هنوز چشم انداز روابط دو کشور تیره است.

وی افزود: روابط افغانستان و پاکستان همواره تنش آلود و پر معما بوده و هنوز هم چنین است اما با توجه به تفاهماتی که بین دو کشور شکل گرفته می توان آن را حرکتی تازه در مناسبات آن ها ارزیابی کرد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در بلند مدت روابط افغانستان و پاکستان همچنان پرتنش باقی خواهد ماند چون معضلاتی که بین دو کشور وجود دارد مانند معضل خط دیورند و تسلط نظامیان بر سیاست پاکستان و استفاده آن ها از گروه های افراطی و حتی در مواردی به عنوان ابزار سیاست خارجی همچنان مشکل ساز است.

به گفته نظری با توجه به این شرایط نباید انتظار داشت که چنین نشست ها و گفت و گوهایی در بهبود روابط دو کشور تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

این صاحبنظر سیاسی اظهار کرد: با توجه به فشارهایی که در حال حاضر بر پاکستان اعمال می شود در کوتاه مدت می توان تغییر نسبی را در مناسبات دو کشور احساس کرد اما مشکلات تاریخی و مناقشات مرزی، مسایلی هستند که بدون مراجعه به مراجع مهم بین المللی با اینگونه نشست ها قابل حل نیستند.

این استاد دانشگاه یادآور شد که در حال حاضر، هم افغانستان به دنبال امنیت است و هم استراتژی سیاست خارجی پاکستان بر این نکته تمرکز دارد. با توجه به اعتراضات داخلی که در پاکستان شکل گرفته، گسست های هویتی که در آن کشور وجود دارد و همچنین بن بست سیاسی که در داخل افغانستان وجود دارد فشارها را بر هر دو کشور افزایش داده است.

وی اضافه کرد: از یکسو افغانستان به دنبال فراهم شدن بسترهای صلح است و از سوی دیگر دولت اسلام آباد تلاش دارد که فشارهای جهانی علیه خود را کمتر کند و از تثبیت قدرت هند در منطقه و افغانستان نیز جلوگیری کند، این مسایل سبب شده که دو کشور درپی بهبود مناسبات باشند اما اگر مذاکراتی که آغاز شده متوقف شود امیدهای اندکی هم که ایجاد شده به یأس تبدیل خواهد شد.

 

کلیدواژه