حمل 27, 1397 12:08 Asia/Kabul
  • نشست اتحادیه عرب و فضا سازی های عربستان علیه ایران

بیست و نهمین اجلاس سران کشورهای عربی روز یکشنبه بدون حضور امیر قطر و سلطان عُمان، در شهر «ظهران» در شرق عربستان برگزار شد.

مساله فلسطین، تحولات سوریه، یمن و لیبی، مبارزه با تروریسم، اختلافات موجود میان کشورهای عربی و آنچه که از آن به عنوان «دخالت‌های ایران در منطقه» یاد می‌شود، از موضوعاتی است که در این اجلاس به آن پرداخته شده است.

برگزاری نشست سران  اتحادیه عرب و بیانیه پایانی این اجلاس را اما می بایست به عنوان تلاشی شتاب زده و انفعالی برای فرافکنی از سوی حکومت ریاض برای توجیه مداخلات  خطرناکش در منطقه مورد توجه قرار داد.

«سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی در نشست ظهران ، با اشاره به حمایت ایران از حوثی‌های یمن، با تکرار مواضع خصمانه و ضد ایرانی خود، ایران را به حمایت از تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.

اتهامات واهی و بی‌اساس رژیم سعودی‌ ضد ایران درخصوص دخالت در کشورهای عربی منطقه درحالی است که مردم یمن همچنان با سلاح‌های ارسال شده ازسوی آمریکا و بریتانیا در حملات عربستان  و امارات  به خاک و خون کشیده می‌شوند.تحرکات سیاسی و تبلیغاتی حکومت سعودی علیه ایران  و فرافکنی های سیاسی در  اتحادیه عرب، را می بایست نوعی فرافکنی با هدف سرپوش گذاشتن بر ناکامی ها و  شکست در  جنگ در یمن بعد از شکست های میدانی تروریست ها در سوریه و عراق دانست .

جعفر قناد باشی کارشناس مسایل جهان عرب درتحلیل این رفتارها می گوید :

"جهان اسلام اینک با مسایل و مشکلاتی روبرو است که عملکرد سران اتحادیه عرب در مورد هر یک از آن ها می تواند مبنای قضاوت در مورد خدمت یا خیانت   به آرمان های مسلمانان باشد."
قضیه فلسطین به عنوان مهم ترین موضوع جهان اسلام اینک با دسیسه های رژیم صهیونیستی و آمریکا، از زمان اشغال، به مرحله سرنوشت سازی نزدیک شده است
در چنین  شرایطی کمترین توقع افکارعمومی جهان اسلام، از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب رسیدگی به وضعیت تاسف بار و هولناک مردم  یمن و غزه بود. در قضایا ی تجاوز آشکار امریکا و متحدانش به سوریه نیز برخی ازهمین کشورهای عربی همسو با اسراییل مواضع جانبدارانه ای را نسبت به حمله بامداد شنبه  امریکا ، انگلیس و فرانسه به سوریه اتخاذ کردند. 
بیانیه ظهران نشان داد که این اتحادیه به ابزاری در خدمت اهداف و نیات جنگ افروزانه عربستان تبدیل شده  وهیچ  طرح روشن و مشخصی برای حل مسئله اول جهان اسلامی یعنی فلسطین ندارد ؛وبجای  محکومیت جنگ طلبی علیه سوریه به عنوان یکی از بنیانگذران اتحادیه عرب؛ ازبراندازی حکومت سوریه بدست متجاوزان حمایت می کند .به تعبیربهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ،  سایه سنگین سیاست های مخرّب سعودی بر بندهایی از بیانیه پایانی اجلاس کاملا مشهود است. 

با توجه به این واقعیت ها و دوگانگی هاست که  «علی‌اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی درامور بین‌الملل، برگزاری نشست سران عرب با محوریت و فشار دولت عربستان‌سعودی را از نظر سیاسی در عرصه بین‌الملل کاملا بی‌اعتبار دانسته و می گوید : نشست سران عرب به‌جز بیانیه‌ای دیکته شده ازسوی حکومت متزلزل سعودی که در آن صادر می‌شود، چیز دیگری ندارد و اصلا فاقد اهمیت و اعتبار است.

بدیهی است  جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلوم در مقابل  متجاوزان مصمم و با اقتدار عمل می کند  و هرگز تحت تاثیر فشارها و فضا سازی ها، موضع انفعالی اختیار نمی کند .