پاکستان و امریکا منافع خود را در تضعیف یا نابودی طالبان نمی دانند و در این راستا همکاری نمی کنند
(last modified Mon, 16 Apr 2018 10:16:35 GMT )
حمل 27, 1397 14:46 Asia/Kabul

در حال حاضر نه پاکستان منافع خود را در تضعیف طالبان می دانند و نه امریکا به همین دلیل هم برای تضعیف یا نابودی این گروه همکاری نمی کنند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در حال حاضر نه پاکستان منافع خود را در تضعیف طالبان می دانند و نه امریکا به همین دلیل هم برای تضعیف یا نابودی این گروه همکاری نمی کنند.

دکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات رئیس ستاد ارتش امریکا مبنی بر اینکه شکست طالبان بدون همکاری پاکستان دشوار است، عنوان کرد: پاکستان از طریق گروه های تروریستی مانند طالبان منافع خود را دنبال می کند و امریکا هم خواهان حضور این نیروها هستند تا توجیهی برای حضور نیروهای امریکایی باشد.

وی افزود: پاکستان به عنوان یکی از حامیان اصلی طالبان از زمان شکل گیری آن تا کنون مطرح بوده و می باش و در حال حاضر جامعه جهانی هم به این نتیجه رسیده که بدون حمایت ارتش پاکستان و سازمان استخبارات ارتش این کشور ادامه کار طالبان و مقابله آن با نیروی نظامی کشوری مانند افغانستان آسان نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی از همین رو از زبان سیاستمداران امریکایی و دیگر کشورها شنیده می شود که اگر پاکستان حمایت های خود را از طالبان کاهش دهد و به کشاندن آن ها پای میز مذاکره کمک کند در رابطه با مذاکره و صلح موفقیت هایی بدست خواهد آمد، در غیر اینصورت در این زمینه شاهد موفقیتی نخواهیم بود.

اقبال عنوان کرد: اما نکته اینجاست که در حال حاضر به نظر می رسد پاکستان حاضر نیست از مواضع خود عقب نشینی کند زیرا منافع خود را در حمایت از این گروه می بیند، به گفته های مقامات امریکایی هم نمی توان باور داشت زیرا سیاست خارجی آن کشور وابسته به حمایت از گروه هایی می باشد که حضور آن ها را در منطقه توجیه می کند. به همین دلیل جدیت و اراده لازم برای مبارزه با گروه های تروریستی در سیاست خارجی امریکا وجود ندارد ضمن اینکه منافع سیاسی و نظامی پاکستان در منطقه هم ایجاب می کند از طالبان حمایت کند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که طی سال های گذشته شاهد سخنانی از سوی مقامات امریکایی و پاکستانی در خصوص مبارزه با تروریزم و دهشت افکنی بوده ایم اما جدیت و اراده لازم در این خصوص مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: حضور امریکایی ها در منطقه در ساده ترین تحلیل به خاطر منافع اقتصادی تسلیحاتی آن ها است، هرچند ممکن است گروه های معدودی در داخل امریکا موافق ختم جنگ باشند اما سیاست کلی امریکا این نیست و حضور گروه های تروریستی در منطقه در حال حاضر به نوعی توجیه گر حضور نیروهای امریکایی است.

 

کلیدواژه