ثبت نام رای دهندگان تا حد زیادی از بروز تقلب در روند انتخابات جلوگیری می کند
(last modified 1397-01-27T13:45:06+00:00 )
حمل 27, 1397 18:15 Asia/Kabul

ثبت نام رای دهندگان و مشخص شدن محل رای دهی آنان در انتخابات تا حد زیادی از بروز تقلب در روند انتخابات جلوگیری می کند

حقوقدان افغان تاکید کرد: ثبت نام رای دهندگان و مشخص شدن محل رای دهی آنان در انتخابات تا حد زیادی از بروز تقلب در روند انتخابات جلوگیری می کند.

عبدالکبیر رنجبر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به جریان ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات عنوان کرد: این روند قانونی است و به این منظور صورت می گیرد که رای دهندگان ثبت نام شوند و حوزه رای دهی آنان مشخص شود بنابراین مردم باید اسناد و مدارک لازم را تهیه کرده و برای ثبت نام مراجعه کنند.

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: در صورتی که کمیسیون انتخابات موفق شود فهرست رای دهندگان را تهیه کند بخش زیادی از مشکل حل خواهد شد زیرا در انتخابات گذشته در هنگام رای دهی تقلب می شد، تعدادی از افراد ممکن بود چند بار رای بدهند، در زمان شمارش آراء هم مشکل ایجاد می شد و گاهی تقلب صورت می گرفت.

وی افزود: اگر فهرست رای دهندگان تهیه شود هر دو مشکل تا حد زیادی حل می شود زیرا یک فرد نمی تواند به چند مرکز رای دهی برود و رای بدهد و در یک مرکز هم نمی تواند بیش از یک بار رای بدهد زیرا هنگام رای دهی کارت رای دهی افراد نشاندار می شود، بدین ترتیب انتخابات آینده شفاف تر خواهد بود.

این کارشناس افغان عنوان کرد: در صورتی که شرایط رای گیری الکترونیک فراهم می شد و شمارش آراء هم به شیوه الکترونیکی صورت می گرفت و به تبع آن اعلام نتایج رای گیری سریعاً انجام می شد، امکان تقلب بسیار پایین بود و بسیاری از مشکلات در زمینه انتخابات حل می شد.

رنجبر در مورد سیستم انتخابات افغانستان هم گفت این سیستم مبتنی بر رای واحد غیر قابل انتقال است که سیستمی قدیمی بوده و پاسخگوی نیازهای فعلی نیست. در این شیوه تعداد زیادی از آراء به دلایل مختلف باطل می شود و احزاب هم در این سیستم جایگاه مناسبی ندارند.

وی اضافه کرد: زمانی که لویه جرگه قانون اساسی دایر شود این امکان وجود دارد که نارسایی های قانون اساسی فعلی مورد بررسی قرار گرفته و قانون در مواردی تعدیل شود، سیستم انتخاباتی هم می تواند تغییر کند و سیستم تناسبی و یا حداقل سیستم مختلط بوجود آید و سهمی هم به احزاب سیاسی داده شود.

 

کلیدواژه